HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University >
第118号 >

医師は発達障害のある子どもへの診断名説明で何を伝えているのか

Files in This Item:
AA12219452_118_07.pdf14.68 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/b.edu.118.135

Title: 医師は発達障害のある子どもへの診断名説明で何を伝えているのか
Other Titles: What Doctors Hope to Convey to Children with Developmental Disabilities by Revealing their Diagnosis to them?
Authors: 後藤, 千佐子1 Browse this author
Authors(alt): Goto, Chisako1
Keywords: developmental disability
child psychiatry
revealing diagnosis
child psychiatrist
発達障害
小児精神医療
診断名説明
児童精神科医
Issue Date: 30-Jun-2013
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究院
Journal Title: 北海道大学大学院教育学研究院紀要
Volume: 118
Start Page: 135
End Page: 150
Abstract: 本研究は,発達障害のある子どもを診察している医師が,子どもへの診断名説明を実際にどのように説明しているのか,その際に何を伝えようとしているのかを明らかにすることを目的とし,4 名の児童精神科医に対して半構造化面接を行うことにより検討した。その結果,診断名説明の実施に対する考え方は医師により異なり,その差は発達障害観の違いによって生じることがわかった。診断名説明を行うことへの躊躇は全ての医師が感じていた。その理由として発達障害の診断名が社会的な意味を持ち,ラベリングやスティグマの問題を含むためということが示唆された。診断名を説明するとき,医師は単に名称を伝えるだけではなく,その子どもの良いところが伝わるように留意し,マイナスのものをプラスに転換するように説明を行っていた。
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/52892
Appears in Collections:北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University > 第118号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University