HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Communication in Science and Technology Education and Research Program : CoSTEP >
科学技術コミュニケーション = Japanese Journal of Science Communication >
19号 >

「かわいい」を取り入れた科学実験・工作のコミュニケーション効果

Files in This Item:
JJSC19_003 .pdf2.65 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/74096

Title: 「かわいい」を取り入れた科学実験・工作のコミュニケーション効果
Other Titles: Communicational Effect of Science Workshop with“ Kawaii”
Authors: 吉武, 裕美子1 Browse this author →KAKEN DB
勝身, 俊之2 Browse this author →KAKEN DB
南口, 誠3 Browse this author →KAKEN DB
西川, 雅美4 Browse this author →KAKEN DB
宮, 正光5 Browse this author
近藤, みずき6 Browse this author
白仁田, 沙代子7 Browse this author →KAKEN DB
田辺, 里枝8 Browse this author →KAKEN DB
山本, 麻希9 Browse this author →KAKEN DB
Authors(alt): Yoshitake, Yumiko1
Katsumi, Toshiyuki2
Nanko, Makoto3
Nishikawa, Masami4
Miya, Masamitsu5
Kondo, Mizuki6
Shironita, Sayoko7
Tanabe, Rie8
Yamamoto, Maki9
Keywords: science workshop
female junior high school students
Kawaii
negative stereotype
科学実験
女性
かわいい
ネガティブ・ステレオタイプ
Issue Date: Jul-2016
Publisher: 北海道大学 高等教育推進機構 オープンエデュケーションセンター 科学技術コミュニケーション教育研究部門(CoSTEP)
Journal Title: 科学技術コミュニケーション
Journal Title(alt): Japanese Journal of Science Communication
Volume: 19
Start Page: 31
End Page: 42
Abstract: 科学技術へ関心の低い女性に科学技術を伝えるツールとして、かわいいと感じる要素を取り入れた科学実験・工作を考案し、その効果を調べた。女性が男性よりもより強く感じる感情である「かわいい」は、対象と関わりたい、仲良くなりたいという共感性や、社会的交流を求める感情に関連している。実験・工作を体験した中学生に対し「実験を体験していない人にも話したいか」というアンケート調査を行ったところ、普段の理科の授業や実験はあまり人に話さないのに対し、かわいいと感じる要素を取り入れた実験は特に女性にとって誰かに話したくなる実験であることがわかった。「かわいい」と科学の組み合わせは、実験実施者から体験者だけでなく実験体験者からその知人へと波及していく効果があり、より多くの人へ体験を伝えるという意味で、特に若い年代の女性にとって科学技術コミュニケーションの強力なツールになると思われる。
A workshop combined science with the concept of“ Kawaii (a Japanese word meaning“ cute”)” were investigated in the view point of the promotion of science literacy for female junior high school students. “Kawaii” is a positive emotion relating to the social motivation of watching for and staying with preferable objects, especially women are found to be more positive and sensitive to it. Junior high school girls who had attended the “Kawaii” science workshop answered that they wanted to talk to others about “Kawaii” science experiments more than conventional science experiments of regular class. The combination of cute and science would be a good way of science communication for girls.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/62311
Appears in Collections:科学技術コミュニケーション = Japanese Journal of Science Communication > 19号

Submitter: 『科学技術コミュニケーション』編集委員会

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University