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つぶやきロボット : インターネット資源を利用したユーザの要求発見

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Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/63618

Title: つぶやきロボット : インターネット資源を利用したユーザの要求発見
Other Titles: Tweeting Robot : Using Internet Resources to Discover User Needs
Authors: 高木, 慧佑1 Browse this author
ジェプカ, ラファウ2 Browse this author →KAKEN DB
荒木, 健治3 Browse this author →KAKEN DB
Authors(alt): Takagi, Keisuke1
Rzepka, Rafal2
Araki, Kenji3
Keywords: ロボット工学
社会性ロボット
Twitter
Issue Date: 12-Sep-2011
Publisher: 日本知能情報ファジィ学会
Journal Title: ファジィシステムシンポジウム講演論文集
Journal Title(alt): Proceedings of the Fuzzy System Symposium
Volume: 27
Start Page: 916
End Page: 919
Publisher DOI: 10.14864/fss.27.0.211.0
Abstract: In this study, we describe using text information from Twitter to understand context for task selection of a robot. An intelligent robot of the future is required to discover users' discomfort and im-prove it whenever possible. However, the level of image or speech recognition is far from satisfying, which does not help robots to understand users' needs from context when an order is not explicit. Therefore, we decided to utilize the text information to automatically discover situations when robot's help is needed. Users share their information about their daily matters on Twitter. A vacuum-cleaning robot acquires users' "tweets", and starts cleaning if it is recognized as a description of situation requir-ing action. Additionally robot can reply user when there is an explicit request but the robot is not able to perform the task. Moreover, a chat module is triggered on to answer tweets which were recognized as unrelated to the cleaning task.
本研究では、Twitterからのテキスト情報を用いたロボットがタスクを選択するための、コンテキスト理解手法について述べる。将来の知能ロボットは人の不快な状態を発見し、改善可能であれば行動することが求められる。そのためにはユーザの潜在的な欲求をコンテキスト情報から理解する必要があるが、現状のカメラや音声等からの情報では判断が困難である。そこで我々の研究ではテキスト情報からロボットが必要とされる状況の自動的な発見を行い、掃除ロボットがユーザのために掃除を行う、または行わないといった選択に適用する。テキスト情報のやり取りはTwitter上で行われる。ロボットはユーザの「つぶやき」を取得し、掃除するべき状況と判断すれば掃除を行い、ロボットの能力では掃除できない場合はその旨をTwitterに投稿する。また、掃除と関係ない「つぶやき」をロボットに行った場合は雑談システムが生成したテキストを投稿する。
Description: 第27回ファジィシステムシンポジウム(27th Fuzzy System Symposium). 2011年9月12日~14日.福井大学文京キャンパス, 福井市.
Conference Name: Fuzzy System Symposium
ファジィシステムシンポジウム
Conference Sequence: 27
Conference Place: 福井市
Type: proceedings
URI: http://hdl.handle.net/2115/63618
Appears in Collections:情報科学院・情報科学研究院 (Graduate School of Information Science and Technology / Faculty of Information Science and Technology) > 雑誌発表論文等 (Peer-reviewed Journal Articles, etc)

Submitter: RZEPKA Rafal

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