Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University >
第137号 >
インターンシップやアルバイトを活用した企業の大卒新卒採用活動に関する実証研究 : 企業へのアンケート調査結果をもとに
Title: | インターンシップやアルバイトを活用した企業の大卒新卒採用活動に関する実証研究 : 企業へのアンケート調査結果をもとに |
Other Titles: | Empirical research on recruitment of university new graduates by enterprises using internships and part-time jobs : based on the results of a questionnaire survey of companies |
Authors: | 亀野, 淳1 Browse this author →KAKEN DB |
Authors(alt): | Kameno, Jun1 |
Keywords: | インターンシップ | アルバイト | 採用 | アンケート調査 | 実証研究 | Internship | Part-time job | Recruitment | Questionnaire survey | Empirical research |
Issue Date: | 23-Dec-2020 |
Publisher: | 北海道大学大学院教育学研究院 |
Journal Title: | 北海道大学大学院教育学研究院紀要 |
Journal Title(alt): | Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University |
Volume: | 137 |
Start Page: | 259 |
End Page: | 270 |
Abstract: | 本稿においては,インターンシップやアルバイトを就職希望者(学生)の能力把握(企業側の視点)や企業・業種の実情把握(学生側の視点)などに利用するという直接的効果に着目し,企業に対するアンケート調査を実施した。その結果,①新規学卒者の採用にあたっては,能力把握の方法として「面接」が最も重要視されており,インターンシップやアルバイトは少ないが,これらの方法の評価としては,面接よりもインターンシップ経験の方がその有効性を企業が認識していること,②こうした有効性の認識もあり,多くの企業が採用目的でインターンシップを実施しているが,当初の目的を十分に達成しているとは必ずしもいえないこと,③平均すると,企業は新卒採用の2.4倍程度の学生をインターンシップ学生として受け入れ,そのうち,6.4%程度を実際に採用している。新卒採用者全体でみると,約7人に1人をインターンシップ経由で採用していることなどが明らかになった。 | In this paper, the questionnairing for the enterprise was carried out focusing on the direct effect of using internship and part-time job for the ability grasp of the student.
As a result, (1) when recruiting new graduates, "interviews" are the most important means of identifying abilities.
There are few internships and part-time jobs, companies are more aware of their effectiveness than interviews; (2) many companies have conducted internships for recruitment purposes, but they have not achieved the original objectives sufficiently; and (3) companies accept 2.4 times as many students as new graduates as internship students, of which 6.4% are actually recruited. Looking at the total number of new graduate recruits, it became clear that about one in seven was recruited through internships. |
Type: | bulletin (article) |
URI: | http://hdl.handle.net/2115/80271 |
Appears in Collections: | 北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University > 第137号
|
|