Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Institute for the Advancement of Higher Education >
Peer-reviewed Journal Articles, etc >
インターンシップにおける教育的意義
Title: | インターンシップにおける教育的意義 |
Other Titles: | Educational significance of internship |
Authors: | 亀野, 淳1 Browse this author →KAKEN DB |
Authors(alt): | Kameno, Jun1 |
Keywords: | Engineering Education | Students | Intern | Questionnaire | Educational Effects | 工学教育 | 学生 | インターン | アンケート | 教育効果 |
Issue Date: | 20-Jul-2004 |
Publisher: | 日本工学教育協会 |
Journal Title: | 工学教育 |
Volume: | 52 |
Issue: | 4 |
Start Page: | 25 |
End Page: | 29 |
Publisher DOI: | 10.4307/jsee.52.4_25 |
Abstract: | The universities and companies which are introducing internship are steadily increasing in number. In this paper, I analyzed the educational significance and future problems of internship focusing on a questionnaire for students participating in internship programs. As a result, it became clear that although these students were generally fairly satisfied, as regards educational significance, internship was somewhat less meaningful when compared to taking a job or developing professional values. The actual training period was of the order of 10 days, however the period should have been rather longer in the engineering faculty, and more practical training was desired. Therefore, it appears that various internships as regards training periods and detail should be considered according to a student's needs and objectives. | インターンシップを導入する大学や企業も着実に増えているが、本稿では、インターンシップの参加学生に対するアンケート調査等を中心にその教育的意義や今後の課題について分析を行った。その結果、インターンシップの参加した学生の満足度はおおむね高いが、教育的意義については、就職や職業観の育成といった意義と比較するとやや低いこと、実際の実習期間は10日程度であるが、工学系ではやや長く、また、より長期間の実習を望んでいることなどが明らかになった。したがって、学生のニーズや目的に応じて実習期間や内容など多様なインターンシップのあり方を検討すべきであると考えられる。 |
Type: | article |
URI: | http://hdl.handle.net/2115/35325 |
Appears in Collections: | 高等教育推進機構 (Institute for the Advancement of Higher Education) > 雑誌発表論文等 (Peer-reviewed Journal Articles, etc)
|
Submitter: 亀野 淳
|