HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Institute for the Advancement of Higher Education >
Peer-reviewed Journal Articles, etc >

異なる背景を持つ受講者の遠隔教育に対する評価観点の検討 : 遠隔サイエンス・コミュニケーションの実現に向けて

Files in This Item:
tajima3.pdf392.72 kBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/35499

Title: 異なる背景を持つ受講者の遠隔教育に対する評価観点の検討 : 遠隔サイエンス・コミュニケーションの実現に向けて
Other Titles: What factors affect evaluations of distance education? : a study for distance Science-Communication
Authors: 辻, 義人1 Browse this author
田島, 貴裕2 Browse this author
西岡, 将晴3 Browse this author
奥田, 和重4 Browse this author
Authors(alt): Tsuji, Yoshihito1
Tajima, Takahiro2
Nishioka, Masaharu3
Okuda, Kazushige4
Keywords: 遠隔教育
授業評価
テレビ会議
Skype
サイエンス・コミュニケーション
distance education
evaluation of instruction
TV conference
Science-Communication
Issue Date: 2008
Publisher: CIEC
Journal Title: コンピュータ&エデュケーション : CIEC会誌
Volume: 25
Start Page: 82
End Page: 87
Abstract: 遠隔授業の実践にあたっては,対面での授業と比較して,より多くの点に配慮する必要がある。本研究では,異なる背景を持つ受講者間における遠隔授業に対する評価,ならびに,遠隔授業に対する評価の観点に注目し,望ましい遠隔授業の設計と展開の検討を行った。小学校と高校を対象とした実践を通して,遠隔授業の成立に求められる要素として以下の2点が示された。1)講師と受講者とのコミュニケーション品質の確保。2)リアルタイム性を重視した相互対話に基づく授業展開。なお,これらの知見は,遠隔地を対象としたサイエンス・コミュニケーションの実践においても,有効な視座となることが予想される。
Distance educations require more considerations than traditional classroom education. In this study, we analyzed how to design distance education. How learners evaluate of distance education? And, what factors affect evaluations within various learners? To investigate these issues, we conducted distance education classes for elementary school students and high school students. The results of investigation were as follows: First, the host must provide reliable means to communicate instructor and learners. Second, instructor should emphasize on realtime interaction. We expect that these results are useful for designing distance Science-Communication.
Type: article (author version)
URI: http://hdl.handle.net/2115/35499
Appears in Collections:高等教育推進機構 (Institute for the Advancement of Higher Education) > 雑誌発表論文等 (Peer-reviewed Journal Articles, etc)

Submitter: 田島 貴裕

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University