HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Societies >
看護総合科学研究会誌 = Journal of comprehensive nursing research >
vol. 9 no. 1 >

マンシェット装着動作の分析(第2報) : ゴム嚢の固定に焦点をあてて

Files in This Item:
9-1_p15-23.pdf4.75 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/33985

Title: マンシェット装着動作の分析(第2報) : ゴム嚢の固定に焦点をあてて
Other Titles: Motion analysis of wrapping the cuff (part2) : focus on fixation of the bladder
Authors: 中澤, 貴代1 Browse this author →KAKEN DB
矢野, 理香2 Browse this author
良村, 貞子3 Browse this author →KAKEN DB
森下, 節子4 Browse this author
岩本, 幹子5 Browse this author →KAKEN DB
Authors(alt): Nakazawa, Takayo1
Yano, Rika2
Yoshimura, Sadako3
Morishita, Setsuko4
Iwamoto, Mikiko5
Keywords: nurse
skill
cuff
blood pressure measurement
motion analysis
看護師
マンシェット
血圧測定
動作分析
Issue Date: 31-Mar-2006
Publisher: 看護総合科学研究会
Journal Title: 看護総合科学研究会誌
Journal Title(alt): Journal of Comprehensive Nursing Research
Volume: 9
Issue: 1
Start Page: 15
End Page: 23
Abstract: 【研究目的】第1報の結果より、マンシェット装着過程において重要である「ゴム嚢の固定」について、臨床経験のある看護師の動作から特徴を明らかにし、今後の教育方法の示唆を得ることを目的とした。【研究方法】臨床経験のある看護師7名がマンシェットを装着する動作を撮影し、その画像から動作を詳細に記述した。記述内容は類似性に基づき分類し、比較分析した。【結果・考察】ゴム嚢の固定動作は、時間経過により3ステップに分けることができた。さらに、使っている手の部位とゴム嚢の位置関係から、各ステップは2・3・4パターンに分類された。全ステップにおいて、常に手のいずれかの部位でゴム嚢を固定していた。また、上腕に接する支持面積を広く取って、ゴム嚢固定の安定性を保持していると考えられた。今後の教育方法に関しては、動作を言語化して伝えることと、施行方法には多様性があることを伝えていくことが重要であると考えられた。
Purpose: The purpose of this study is to clarify characteristics of the fixation of bladder from the motion of wrapping the cuff practiced by nurses and to get the suggestion of education methods. Methods: It took picture that the motion of wrapping the cuff practiced by 7 nurses in digital video camera, and the motions were described in detail from that image. The descriptions were c1assified by resemblance. Results and Discussion: The motions of fixing the bladder were classified in 3 steps with the time progress. In addition, each step were classified in 2, 3 and 4 patterns from the part of hands and the position of bladder. In the all steps, part of hands fixed always the bladder. Moreover, it held the stability of fixing the bladder to take the support area which touched an upper arm widely. In the point of education methods, it was important to explain that instructors indicate to cast the motions into words and the variety of methods.
Type: article
URI: http://hdl.handle.net/2115/35522
Appears in Collections:看護総合科学研究会誌 = Journal of comprehensive nursing research > vol. 9 no. 1

Submitter: 中澤 貴代

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University