HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Center for Advanced Tourism Studies >
International Journal of Contents Tourism >
Volume 4 >

Bollywood Tourism in Japan : Current Challenges, Potential Directions

Files in This Item:
IJCT-Vol-4-Nanjangud-2019.pdf546.16 kBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/72849

Title: Bollywood Tourism in Japan : Current Challenges, Potential Directions
Authors: Nanjangud, Apoorva1 Browse this author
Authors(alt): ナンジャングッド, アプーヴァ1
Keywords: Bollywood
filmy songs
Bollywood tourism
contents tourism
film tourism
Japan
Issue Date: 25-Feb-2019
Publisher: Center for Advanced Tourism Studies, Hokkaido University
Journal Title: International Journal of Contents Tourism
Volume: 4
Start Page: 1
End Page: 11
Abstract: This research note explores the current challenges and potential of Bollywood tourism to Japan. In doing so, it also assesses Bollywood tourism within the context of contents tourism and brings a non-western perspective to the study of film tourism research by shifting focus to Asia as a fertile area for studying Bollywood tourism. As past research has revealed, Bollywood is significant in the global cinematic context. However, studies concerning popular Hindi cinema’s role in influencing travel decisions, and consequently tourism flows, are still very fragmented, and they have not yet been undertaken from a contents tourism perspective. Theoretical connections between Bollywood tourism and contents tourism are discussed, with particular reference to Bollywood tourism to Japan and the unique song-narrative format of Bollywood cinema. Finally, the research note reflects on the current challenges facing Bollywood tourism to Japan and potential future directions.
本研究ノートは、ボリウッド映画やその関連産業・商品の影響で成立するツーリズム実践を「ボリウッド・ツーリズム」と呼び、日本を目的地としたボリウッド・ツーリズムの課題と可能性について論じたものである。同時に本研究ノートは、コンテンツツーリズムの文脈からボリウッド・ツーリズムを評価するとともに、ボリウッド・ツーリズム研究が盛んに実施されているアジア地域に着目することで、従来西欧中心で行われてきたフィルムツーリズム研究の領域に、非西欧からの視座を取り入れることを目指している。既往研究においてボリウッドは、世界的な映画産業という視点からその重要性が論じられてきた。しかし、旅行動機形成における現代ヒンディー語映画の役割と、その結果としての観光流動に関する研究は、依然として断片的なままであり、また、コンテンツツーリズムの視座から行われた研究も目下存在していない。そこで本研究では、日本を目的地としたボリウッド・ツーリズムと、ボリウッド映画の特徴である歌による物語形式に特に着目することで、ボリウッド・ツーリズムとコンテンツツーリズムの理論的関連性について論じる。そのうえで、目下、日本を目的地としたボリウッド・ツーリズムが直面する課題と、今後の可能性について考察を行う。
Relation: https://contents-tourism.press/articles/bollywood-tourism-in-japan/
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/72849
Appears in Collections:International Journal of Contents Tourism > Volume 4

Submitter: 山村 高淑

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University