HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Health Sciences / Faculty of Health Sciences >
Peer-reviewed Journal Articles, etc >

気管内吸引手技の2D/3D動画視聴による学習効果評価指標の開発

Files in This Item:
T&E_33(1)p21-29.pdf1 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/81766

Title: 気管内吸引手技の2D/3D動画視聴による学習効果評価指標の開発
Other Titles: Development of Optic Educational Criteria using Two- and Three-Dimensional Computer Graphics of Tracheal Suctioning for Experts and Novices
Authors: 萬谷, 麗奈 Browse this author
コリー, 紀代 Browse this author →KAKEN DB
小水内, 俊介 Browse this author →KAKEN DB
近野, 敦 Browse this author →KAKEN DB
金井, 理 Browse this author →KAKEN DB
浅賀, 忠義 Browse this author →KAKEN DB
中村, 美鈴 Browse this author
井上, 創造 Browse this author
萬井, 太規 Browse this author
二宮, 伸治 Browse this author
Keywords: 視線計測
停留点移動速度頻度分析
サッケード
3DCG
学習効果
Issue Date: Mar-2021
Publisher: 日本医工学治療学会
Journal Title: 医工学治療
Volume: 33
Issue: 1
Start Page: 21
End Page: 29
Abstract: 気管内吸引は侵襲を伴うため,医学生・看護学生を含め,免許取得前の医療系学生が実施する機会は限られている。そのため, 患者や療養者のケアを行う家族ケア提供者も含め,より多くの人間が気管内吸引手技を獲得する一助となるよう,Two Dimensional (2D) 動画とThree Dimensional Computer Graphics (3DCG)動画を開発した。本研究の目的は,一般的な気管内吸引の2D動画と,2D動画をもとに製作した3DCGアニメーション動画を看護師と看護学生に視覚呈示し,視線の停留点移動速度と観察結果を問うアンケートを実施により、停留点移動速度の学習効果評価項目指標としての適用可能性を検討することを目的とした。動画視聴中の看護師と学生の視線を両眼構成の視線計測システムにて記録・分析した結果,看護師群と学生群ともに2D/3Dいずれの動画視聴においても停留点移動速度頻度分析における両群間の統計学的有意差は認められなかったものの、共通して二峰性のグラフを示した。アンケート結果からは両群ともに動画視聴による学習効果について肯定的な意見が大部分を占めた。今後は、操作方法や3D動画中の説明の追加などの意見を踏まえて動画を改良した上で、停留点移動速度頻度分析による学習効果への影響を測定することが課題である。
Rights: Tracheal suctioning is usually considered an invasive procedure, and the opportunity to become adept at performing it in the clinical setting is limited. Hence, the creation of a novel educational tool is urgent and inevitable if the profession is to provide safe care. The aim of this study was to compare the educational effectiveness and learning outcomes of two-dimensional video and three-dimensional computer graphics video as the visual stimulus between nurses and nursing students, and to measure the efficiency of eye-tracking as an evaluation criterion. Our results indicated that there are no significant differences between these groups in the frequency of gaze point speed however, eye movement speed was similar in the four groups which shaped bimodal. As for the result of questionnaire, majority of participants agreed to the effectiveness of skill learning by video contents. Therefore, further research is required to determine the feasibility of the frequency of gaze point speed, reflecting the participants' opinions.
Type: article (author version)
URI: http://hdl.handle.net/2115/81766
Appears in Collections:保健科学院・保健科学研究院 (Graduate School of Health Sciences / Faculty of Health Sciences) > 雑誌発表論文等 (Peer-reviewed Journal Articles, etc)

Submitter: コリー 紀代

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University