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Between literary tourism and contents tourism : Marcel Proust and his madeleine as a tourist attraction

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Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/91273

Title: Between literary tourism and contents tourism : Marcel Proust and his madeleine as a tourist attraction
Authors: Sabre, Clothilde Browse this author
Keywords: literary tourism
Proust
contents tourism
imaginary
French literature
promotion, branding
Issue Date: 30-Dec-2017
Publisher: Center for Advanced Tourism Studies, Hokkaido University
Journal Title: International Journal of Contents Tourism
Volume: 2
Start Page: 1
End Page: 11
Abstract: Marcel Proust is a famous French writer and his series of novels À la recherche du temps perdu (In Search of Lost Time) is considered a masterpiece of French literature. Consequently, tourism associated with Proust might be considered to be literary tourism limited to specialists. However, the two main sites associated with Proust in France, Illiers-Combray and Cabourg, demonstrate characteristics of contents tourism, not only in that Proust’s books have been adapted into other formats but also in that fictional narratives are associated with the tourist sites. This article describes preliminary investigations conducted at these two sites as part of a broader research project about contents tourism in France. Initial results show that the image of Proust is associated with various initiatives to promote these sites, from an accurate introduction to his fictional universe to branding that uses Proust as a popular character and plays with the image of the famous madeleine.
マルセル・プルースト(Marcel Proust)は著名なフランスの作家であり、長編小説『失われた時を求めて』(À la recherche du temps perdu)はフランス文学における最高傑作とされている。それ故、プルーストに関連するツーリズムは、もっぱら専門性の高い文芸ツーリズム(literary tourism)の一種と見なされるかも知れない。しかしながら、フランスにおけるプルースト関連の代表的サイトである、イリエ=コンブレ(Illiers-Combray)とカブール(Cabourg)の二事例は、コンテンツツーリズムの特徴を示している。つまり、プルーストの小説は書籍のほか、多様なメディア・フォーマットで展開しているだけでなく、これら二事例では、フィクションの物語が観光地にも関連付けられているのだ。本稿は、フランスにおけるコンテンツツーリズムに関する研究プロジェクトの一部として実施した、これら二事例の予備調査の第一報である。具体的には、これらふたつの事例(サイト)のプロモーションを目的とした様々な取り組みに、プルーストのイメージが結びつけられていることを示す。そうした取り組みは、彼の創作世界の精緻な参照から、プルーストをポップな形でキャラクター化し有名なマドレーヌのイメージとして活用するブランディングに至るまで、幅広く実施されている。
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/91273
Appears in Collections:International Journal of Contents Tourism > Volume 2

Submitter: 山村 高淑

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