HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Center for Advanced Tourism Studies >
International Journal of Contents Tourism >
Volume 5 >

Travelling the Bakumatsu Opera The Woman Who Loved Toshizō : Towards a theory of music-related contents tourism

Files in This Item:
IJCT-Bakumatsu-Opera-Seaton.pdf797.13 kBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/91275

Title: Travelling the Bakumatsu Opera The Woman Who Loved Toshizō : Towards a theory of music-related contents tourism
Authors: Seaton, Philip Browse this author →KAKEN DB
Keywords: music tourism
contents tourism
theatre tourism
Shinsengum
Kyoto
Issue Date: 15-Nov-2022
Publisher: Center for Advanced Tourism Studies, Hokkaido University
Journal Title: International Journal of Contents Tourism
Volume: 5
Start Page: 1
End Page: 18
Abstract: Within contents tourism research, music has assumed one of two main positions. First, it is one media/cultural format among many inducing tourism under the umbrella term of ‘contents tourism’. This is similar to the position of ‘music tourism’ within ‘media tourism’ in English. Second, it is treated more as a ‘creative element’ within a narrative world that triggers contents tourism. In this article, a performance of the Bakumatsu Opera The Woman Who Loved Toshizō is used as a starting point to consider how music fits within contents tourism research in the latter conceptualisation of music as a creative element. There are three main lines of discussion: 1) music within the varied categorisations of tourism studies, 2) contents tourism by performers/creators of musical works, and 3) music tourism’s connections with theatre tourism and other forms of live event tourism. This article offers some preliminary discussion regarding music-related contents tourism as a sub-genre of research within contents tourism studies.
コンテンツツーリズム研究において、音楽は主に二つの方法で位置付けられてきた。第一に、「コンテンツツーリズム」という概念における、観光行動を誘発するメディア・文化フォーマットの一つとしての音楽という位置付けである。これは、英語のmedia tourismにおけるmusic tourismの位置付けと似たようなアプローチである。第二に、コンテンツツーリズムを誘発する物語世界を構成する創造的要素(creative element)の一つとしての音楽という位置付けである。本稿では、幕末オペラ『歳三を愛した女』を出発点として、音楽は創造的要素であるという後者の考え方に基づき、音楽が如何にコンテンツツーリズム研究に位置付けられ得るかを、大きく以下の三つの論点から検討を行う。すなわち、第一に、観光学の様々なカテゴリーにおける音楽の位置付け、第二に、音楽作品の作曲家や演奏家の実践としてのコンテンツツーリズム、第三に、劇場などライブイベント観光と音楽観光の関係性、である。こうした検討を通し、本稿では、音楽関連コンテンツツーリズムをコンテンツツーリズム研究のサブジャンルとして位置付けるための、仮説的な議論を行う。
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/91275
Appears in Collections:International Journal of Contents Tourism > Volume 5

Submitter: 山村 高淑

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University