HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University >
第97号 >

大規模農業地域における小中学生の発達・学習課題と家庭の役割―北海道十勝管内士幌町での学校調査を通して―

Files in This Item:
2005-97-241.pdf894.59 kBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/b.edu.97.241

Title: 大規模農業地域における小中学生の発達・学習課題と家庭の役割―北海道十勝管内士幌町での学校調査を通して―
Other Titles: The Developmental and Learning Problems of the Pupils in Large-scale Agricultural Area, and the Influence of Their Home Background for Pupils : From a School Survey in Shihoro Town, Hokkaido
Authors: 佐々木, 貴文1 Browse this author
野崎, 剛毅2 Browse this author →KAKEN DB
Authors(alt): SASAKI, Takafumi1
NOZAKI, Yoshiki2
Keywords: 学校スリム化
学校・家庭・地域社会の連携
学歴意識
親子間のコミュニケーションギャップ
生活実態
Issue Date: 20-Dec-2005
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究科
Journal Title: 北海道大学大学院教育学研究科紀要
Volume: 97
Start Page: 241
End Page: 265
Abstract: 1995年の経済同友会による提言や,第15期中央教育審議会の答申以来,「学校のスリム化」や「学校・家庭・地域社会の連携」が,学校教育を巡るキータームとなっている。そのため,3者連携の可能性を探る調査や研究がなされてきている。しかし先行研究には,1;制度面を重視しすぎて肝心の子どもたちへの視点に欠ける,2;保護者,子どものどちらか一方だけへの調査になりがちである,3;両者の意識を探るものでも全国区のマクロな調査になり,地域特有の課題が見えにくい,といった少なくない弱点がある。これらを克服するため,北海道十勝管内士幌町において,保護者と児童・生徒を対象とした調査をおこなった。その結果,1;保護者における複雑な学歴意識,2;「地域」の教育力評価の低さ,3;士幌町独自の理由によると思われる特徴的な生活の実態,4;士幌在住歴の長い家庭における,親子間のコミュニケーション認識のギャップが明らかになった。
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/14689
Appears in Collections:北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University > 第97号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University