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リスク・コミュニケーション空間の市場への拡張 : 企業と消費者の信頼形成のための理論的アプローチ

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Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/35121

Title: リスク・コミュニケーション空間の市場への拡張 : 企業と消費者の信頼形成のための理論的アプローチ
Other Titles: Expansion of risk communication domain to the market : a theoretical approach to build trust between business entities and consumers
Authors: 小川, 晴也1 Browse this author
Authors(alt): Ogawa, Haruya1
Issue Date: Nov-2008
Publisher: 情報文化学会
Journal Title: 情報文化学会誌
Volume: 15
Issue: 2
Start Page: 40
End Page: 48
Abstract: 本稿の目的は,市場という我々にとっての日常生活の場へ,リスク・コミュニケーション空間を拡張させるための要件を理論的に提示することである。そのため本稿においては,まず消費者保護制度の変遷について述べる。そして,そこでの利害関係者を第一者・第二者・第三者として整理するとともに,強制規格と任意規格という観点から制度の差異を整理する。その上で,筆者が前考までに提示してきたリスク・コミュニケーション空間を概念装置として用いることにより,企業と消費者間により行われるマーケティング・コミュニケーションおよび購買行動は,市場におけるリスク・コミュニケーションと同義になることを示す。これにより企業が消費者に対して行うべきコミュニケーションのコンテンツを類型化できることを示すとともに,企業が消費者との信頼関係を築くために必要なシステムのあり方を示すことが可能になる。
The aim of this paper is to reveal required conditions theoretically to expand risk communication domain to the market place where we mutually interact in daily life. The first approach to be taken is to review changes of institutional consumer protection in Japan, where stakeholders can be categorized into the first party, the second party and the third party. Categories also used in the review to differentiate the consumer protection institution are "compulsory specification" and "voluntary specification". And when both of these factors and the risk communication domain that I previously reported are taken into consideration, I can show that the marketing communication between the business entities and the consumers as well as the consequent purchasing action by the consumers are conceptually identical to the risk communication in the market. What are also led by this approach are classification of information contents and the system to build trustful relationship between the business entities and the consumers.
Type: article (author version)
URI: http://hdl.handle.net/2115/35121
Appears in Collections:国際広報メディア・観光学院,メディア・コミュニケーション研究院 (Graduate School of International Media, Communication and Tourism Studies / Research Faculty of Media and Communication) > 雑誌発表論文等 (Peer-reviewed Journal Articles, etc)

Submitter: 小川 晴也

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