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観光のパラドックスとライフウエア産業 : J. Krippendorf の理論を手がかりとして

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Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/38086

Title: 観光のパラドックスとライフウエア産業 : J. Krippendorf の理論を手がかりとして
Other Titles: The Paradox of Tourism and Lifeware Industry : Clue from the Theory of J. Krippendorf
Authors: 臼井, 冬彦1 Browse this author
Authors(alt): Usui, Fuyuhiko1
Keywords: パラドックス
観光
ツーリズム
Krippendorf
ライフウエア
ライフウエア産業
触媒
Paradox
Kanko
Tourism
Lifeware
Lifeware Industries
Catalyst
Issue Date: 25-Mar-2009
Abstract: Strange phenomenon is happening. Expectations for the tourism have been getting higher among government, industries, academia and people. The actual travel pattern, however, has not shown any significant movement. Large travel agents, which are the representatives of tourism industries, have been struggling in low profitability. They have even started reengineering a new business model. Analyzing the background of this paradoxical phenomenon and using the theory of J. Krippendorf, the direction of the tourism is explored. Then, the notion of 'Lifeware' and 'Lifeware Industries' are proposed to define happiness and true well-being or lifestyle, which exceed ordinary 'Kanko' studies. Under the notion of Lifeware, the essence of the tourism function is defined as a catalyst. Finally, the actual field activities under the notion of the Lifeware are explained to illustrate the value and the direction of Lifeware and Lifeware Industries in the practical field.
観光分野において奇妙な現象が起きている。観光への期待が、産・官・学・民のどの分野からもかつてないほどに高まる中で、国民の間の観光活動が活発になることもなく、観光関連産業の代表格ともいうべき、大手の旅行業者は低収益構造に苦しみながら、新しい模索を始めている状況である。このパラドックスともいうべき現象の背景を分析するとともに、労働、日常生活、レジャーとの新しい調和に基づく社会的価値体系のもとにツーリズムを定義づけるJ. Krippendorf の理論を手がかりとして、今後のツーリズムの方向性を探る。さらに、従来の観光の領域を超える分野に及ぶ人間の幸せと本当の豊かな暮らしを問いかける人間の生き方、くらし方、ライフスタイルの提案ともいうべき「ライフウエア」並びに「ライフウエア産業」の概念に言及し、ライフウエア産業においてツーリズムの果たす機能の本質を「触媒」と定義づける。最後に、この概念に基づき、北海道の各地で行っているいくつかの実践活動を紹介することで、ライフウエア並びにライフウエア産業の提案の実社会における価値と方向性を明確にさせる。
Conffering University: 北海道大学
Degree Level: 修士
Degree Discipline: 観光学
Type: theses (master)
URI: http://hdl.handle.net/2115/38086
Appears in Collections:学位論文 (Theses) > 修士 (観光学)

Submitter: 臼井 冬彦

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