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考古遺跡の活用による観光創造と地域活性化 : 世界遺産登録を目指す「北の縄文」広域連携

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Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/38103

Title: 考古遺跡の活用による観光創造と地域活性化 : 世界遺産登録を目指す「北の縄文」広域連携
Other Titles: Tourism Innovation and Regional Vitalization by Utilizing Archeological Site : Wide Area Alliance for Northern Jomon Ruins as a Candidate for the World Heritage
Authors: 鎌田, 雅人 Browse this author
Issue Date: 25-Mar-2009
Abstract: In the 1990s, nationwide discovery and excavation of many fascinating Jomon ruins including Sannai-Maruyama Ruins has generated "Jomon Boom" in Japan. Heated attention was raised among Japanese people by the restored ancient houses and architecture and periodical events at these sites. The Jomon pottery and the remains of ancient architectures were exhibited as they had been there but they used to be merely the objects for sight-seeing. The Jomon Ruins, however, should be treated in a different way in recent years when there has been a drastic change in a sense of values from the aspiration for material ownership to mental happiness or subjective well-being. What we can see at the Jomon Ruins is the Jomonism, under which people co-exist and co-prosper with nature. Such sustainable lifestyle of Jomon people can be enjoyed through tourism using all five senses of human being. In December 2008, the ruins in Jomon Period, which were widely spread across Hokkaido, Aomori, Iwate and Akita prefectures, were registered in a tentative list of World Heritage as "Jomon Ruins around Hokkaido and Northern Tohoku Region"; that is to say "Northern Jomon Ruins". Now, the Jomon Ruins, including surrounding landscape and regional life culture, should be able to provide visitors with emotional impacts and certain space where the visitors can get a clear hint to construct new social system. In the 1950s, Taro Okamoto, Japanese artist, encountered "Flame Pottery" of Jomon Period. It is said that Okamoto developed his own vital arts fascinated by the Jomon's figurative beauty and internal energy. He, then, created various art works and influenced Japanese architecture and other fields as well. What is expected these days is the outbreak of the innovative things in the tourism field, in other words, "Tourism Innovation" which enlighten regional lives and revitalize regional economy. The theme of "Northern Jomon Ruins" is actually to re-evaluate Jomon culture, which existed even much before the Four Great Ancient Civilization, as the way of sustainable and happy life of human being and to appeal its significance to the world. This "Way of Life" (i.e. culture), as a matter of fact, could be the hope to overcome various crises we are encountering on a global scale. In this thesis, it was verified that Jomon culture has the significance worthwhile for the World Heritage. Then, the various measures to combine the value with regional revitalization efforts were discussed through the necessity and possibility of wide area alliance among Hokkaido, Aomori, Iwate and Akita prefectures in relation to tourism innovation. In addition, by focusing on northern Jomon ruins and paying an attention to the inter-communication among the people in Okhotsk in the north-east Asia and Ainu in Hokkaido, the possibility of those four prefectures was identified to be located as a Northern Gateway for north-east Asia.
1990年代、青森県の三内丸山遺跡をはじめ、全国各地で話題性の高い縄文時代の遺跡が数多く発見・発掘されたことにより「縄文ブーム」が起こった。遺跡では、住居や建築物が復元され定期的にイベントが開催されるなど、訪れる人々の耳目を集めた。縄文遺跡における土器などの遺物や建物跡などの遺構は、従来そのように、そこに「有る」ものとして展示され、単に「見る」観光の対象であった。しかし、物的所有欲の充足よりも精神的豊かさ、「幸せの実感」を求める生き方へと価値観が大転換しようとしている今日、縄文遺跡の内に見出せるのは、自然と共存・共栄・共生し、持続可能な生活様式を営んでいた姿勢方針=「縄文ニズム」であり、その思想的営みをツーリズムによって五感で感得し、「感幸(かんこう)」することが期待されている。そうした中、2008(平成20)年12月、北海道と青森県、岩手県、秋田県の四道県に広く散在している縄文時代の遺跡群が「北海道・北東北を中心とした縄文遺跡群」、すなわち「北の縄文」として日本の世界遺産暫定一覧表に登録された。これらの縄文遺跡群には、従来のような見られる対象ではなく、周囲の景観や地域の生活文化も併せて、訪れた人のライフスタイルに影響を与えるような感動や、新たな社会システムを構築するためのヒントを与えるような、物語性を有した空間として訪問者を迎えることが求められている。1950年代、芸術家・岡本太郎は縄文時代の「火焔式土器」に偶然出会い、その造形美や内部に秘められたエネルギーを感じ取って生命的芸術を開花させ、多彩な芸術作品を創作し、建築などの分野にも大きな影響を与えたと言われている。今日求められているのは、そのような革新的(イノベーティブ)な出来事が観光の分野で惹起することであり、地域の暮らしといのちを輝かせ、地域経済を再生へと導く観光の在り方を模索する「ツーリズム・イノベーション」である。「北の縄文」というテーマは、物質文明の源である世界四大河文明よりも遥かに遡って存在した縄文文化を、安定した暮らしと幸せのあり様として再評価し、世界的意義を問うものである。こうした「ウェイ・オブ・ライフ=文化」こそ、地球的規模で直面している様々な危機を克服するための希望となる。本論文では、縄文文化がこのように「世界の資産」としての意義を有していることを明らかにしながら、その価値を如何に地域振興に結実させるのかという施策を、ツーリズム・イノベーションとの関連で論じ、四道県連携施策の更なる展開の必要性と可能性を論じた。さらに、近年の考古学上の研究成果をふまえ、日本国内の歴史発展系列とは別に、北東アジアにおけるオホーツクの民やアイヌも含んだ「北の縄文」交流に着目したことで、四道県を北東アジアへの「北のゲートウェー」として位置づける可能性を見出した。
Conffering University: 北海道大学
Degree Level: 修士
Degree Discipline: 観光学
Type: theses (master)
URI: http://hdl.handle.net/2115/38103
Appears in Collections:学位論文 (Theses) > 修士 (観光学)

Submitter: 鎌田 雅人

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