HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of International Media, Communication and Tourism Studies / Research Faculty of Media and Communication >
Peer-reviewed Journal Articles, etc >

情報社会における旅行者と地域住民の関係構築のあり方に関する研究 : 埼玉県鷲宮町で見られるアニメ聖地巡礼行動を事例として

Files in This Item:
okamoto_RSAI2009-a.pdf発表要旨354.67 kBPDFView/Open
okamoto_RSAI2009-p.pdfプレゼンテーション資料1.83 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/39592

Title: 情報社会における旅行者と地域住民の関係構築のあり方に関する研究 : 埼玉県鷲宮町で見られるアニメ聖地巡礼行動を事例として
Other Titles: A Study on Relationship-Building between Tourists and Local Residents in Information Society : Case Study of Anime Pilgrim Behavior
Authors: 岡本, 健1 Browse this author →KAKEN DB
Authors(alt): Okamoto, Takeshi1
Issue Date: 12-Oct-2009
Citation: 日本地域学会第46回(2009年)年次大会. 平成21年10月10日~平成21年10月12日. 広島市.
Abstract: 本研究の目的は、情報化社会において、旅行者と地域住民が協働関係を構築していく際、どのような要件が必要になるのかを明らかにすることである。日本では1990年代から急速に情報技術が発達し、現在インターネットが広く一般に普及している。それは様々な面で社会に影響を与えているが、旅行行動に関しても例外ではない。旅行行動は、これまで旅行会社への依存が大きかったが、インターネットを誰でも簡単に利用できるようになった現在、旅行者は自分自身で興味関心に従って情報収集を行い、地域を訪れるようになっている。すると、「地域住民はその価値が認識できない地域資源」が地域に出来上がる可能性が出てくる。現に、アニメ聖地巡礼という旅行行動が近年行われるようになった。アニメ聖地巡礼とは、アニメに登場する背景のモデルになった場所を「聖地」とし、そこを探し出して巡る行為である。旅行者が、アニメの「聖地」という地域外の価値を持ち込むことになり、地域住民とコンフリクトを起こすこともあるが、アニメをきっかけに旅行者と地域住民が協働し、地域づくりを行う事例も数例見られる。本稿では、目的を達成するために、アニメ聖地巡礼が地域づくりに発展した代表的な事例である埼玉県鷲宮町(アニメ「らき☆すた」の聖地とされている)の事例を分析し、旅行者と住民の協働関係構築の条件を明らかにする。特に、鷲宮町の地域の祭りである土師祭を取り上げた。2008年9月7日に催行された土師祭には、らき☆すた神輿が登場し、全国から募集した約120人の聖地巡礼者によって担がれた。これは、地域の祭りの中に外部の価値観が入れ込まれた形であり、地域住民と聖地巡礼者の関係性を考察するのに最適な事例である。土師祭の発案から実施経緯を整理するとともに、参加した聖地巡礼者へのアンケート調査から、巡礼者と住民の関わりを明らかにした。その結果、大きく分けて以下の2点のことが分かった。1点目は、土師祭にらき☆すた神輿の担ぎ手として参加した聖地巡礼者の多くが、地域住民が自分たちを歓迎してくれていることを感じ、地域住民との交流に喜びを感じ、再訪の意思を示したことである。2点目は、発案者は地元住民であったが、巡礼者とのコミュニケーションの中から発想していたことである。これらの事から、インターネット上で価値観が共有されている聖地巡礼者と地域住民が協働に至るためには、地域住民側が聖地巡礼者側の価値観を良く理解することが重要であることが分かった。
The aim of this study is to clarify the mechanism of relationship-building between tourists and local residents in information society. Recently, in Japan, some of anime fans make "Anime Pilgrimage". People making an "Anime Pilgrimage" are called "Anime Pilgrims". They make a pilgrimage to "Mecca for Anime Fans". This is tourism destination for "Anime Pilgrim". "Mecca for Anime Fans" is location for anime and being accepted as valiant place by anime Fans. One of the main intensions of "Anime Pilgrimage" is to shoot the scenic photos of "Mecca for Anime Fans". In many cases "Mecca for Anime Fans" is detected by anime lovers. Pioneering "Anime Pilgrim" put out the information of "Mecca for Anime Fans" on the Internet. Follower "Anime Pilgrim" gets these information and makes a pilgrimage to Mecca. It would appear that "Anime Pilgrim" has no interest in communicating with others or knowing various things about regional culture because his focus of interest is location of anime. But some cases of "Anime Pilgrimage" evolve into movement of collaboration between "Anime Pilgrim" and local residents. This research analyzes the case of "Washimiya" which is recognized as "Mecca for LUCKY☆STAR Fans". Especially this paper focuses on "Hajisai". "Hajisai" is traditional local festival in town of Washimiya. In the festival, "LUCKY☆STAR Mikoshi" (a kind of portable shrine) march through the town. This Mikoshi is carried by Anime Pilgrims coming from various places around Japan. This research adopts the following two methods in order to accomplish the above mentioned objective. One is questionnaire survey to Anime Pilgrims carrying "LUCKY☆STAR Mikoshi". Another is face-to-face interviews. Interviewees are the Washimiya Town Commerce and Association, local community and owner of retail store in the town of Washimiya. Considering the results of questionnaire survey, it means that many Anime Pilgrims carrying "LUCKY☆STAR Mikoshi" feel that they are well-received by local residents. The cause of this phenomenon seems that local residents who design "Hajisai" understood Anime Pilgrim’s concept of value by usual communicating with Anime Pilgrims.
Description: 要旨の出典:日本地域学会第46回(2009年)年次大会学術発表論文集 = Collected Papers for Presentation In the 46th Annual Meeting of the Japan Section of the RSAI. [CD-ROM]
Conference Name: Annual Meeting of the Japan Section of the RSAI
日本地域学会年次大会
Conference Sequence: 46
Conference Place: 広島
Type: conference presentation
URI: http://hdl.handle.net/2115/39592
Appears in Collections:国際広報メディア・観光学院,メディア・コミュニケーション研究院 (Graduate School of International Media, Communication and Tourism Studies / Research Faculty of Media and Communication) > 雑誌発表論文等 (Peer-reviewed Journal Articles, etc)

Submitter: 岡本 健

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University