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Water/gas Permeability of Bituminous Mixtures and Involvement in Blistering Phenomenon

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Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/39837

Title: Water/gas Permeability of Bituminous Mixtures and Involvement in Blistering Phenomenon
Other Titles: 歴青系舗装の透水および透気性状とブリスタリング現象との関係
Authors: Sasaki, Iwao1 Browse this author →KAKEN DB
Moriyoshi, Akihiro2 Browse this author →KAKEN DB
Hachiya, Yoshitaka3 Browse this author
Authors(alt): 佐々木, 厳1
森吉, 昭博2
八谷, 好高3
Keywords: Asphalt mixture
Blistering
Water permeability
Gas permeability
Vapor permeation
Issue Date: 2006
Publisher: Japan Petroleum Institute
Journal Title: Journal of the Japan Petroleum Institute
Volume: 49
Issue: 2
Start Page: 57
End Page: 64
Publisher DOI: 10.1627/jpi.49.57
Abstract: The blistering phenomenon is one of the major damages in bituminous pavement during a hot summer. The phenomenon was believed to be caused by water permeating from outside via channels of connected pores in bituminous mixtures. However, the surface course in bituminous pavement is not permeable to water, particularly near the blistering area. Therefore, permeation of liquid water is unlikely to be responsible for the water accumulation that causes the blistering phenomenon. Moisture vapor in the air is important in water intrusion into bituminous mixtures. This study examined moisture transfer mechanisms in bituminous pavements, focusing on the coefficient of permeability of pavement mixtures of both liquid water and humid air (i.e. air containing water vapor).
ブリスタリング現象は,夏季の特に暑い時期に生じるアスファルト舗装の主要な損傷の一つである。この現象は,アスファルト混合物中の連続空隙を通して外部から浸入した雨水が原因であるとされてきた。しかしながら,アスファルト舗装の表層,特にブリスタリング等の損傷が生じる箇所周辺は不透水である。つまり,ブリスタリング現象を引き起こす滞留水の要因として,液体状態での水の浸透は考えにくい。著者らは,大気中の湿気が水蒸気として透過し結露することが舗装体内への水分浸入の鍵を握る現象であることを既報で指摘した。本研究では,アスファルト舗装混合物中の水分移動機構の検討として,水および湿潤空気の透過係数に注目することにより,ブリスタリング現象において鍵となる水分浸入の要因を実験検討した研究成果を報告する。
Type: article
URI: http://hdl.handle.net/2115/39837
Appears in Collections:工学院・工学研究院 (Graduate School of Engineering / Faculty of Engineering) > 雑誌発表論文等 (Peer-reviewed Journal Articles, etc)

Submitter: 森吉 昭博

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