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転圧方法がアスファルト混合物の空げきおよび圧裂強度に与える影響

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Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/40050

Title: 転圧方法がアスファルト混合物の空げきおよび圧裂強度に与える影響
Other Titles: Effect of Rolling Methods on Voids and Split Strength of Asphaltic Mixture
Authors: 笠原, 彰彦1 Browse this author
天野, 隆明2 Browse this author
徳光, 克也3 Browse this author
森吉, 昭博4 Browse this author →KAKEN DB
Authors(alt): Kasahara, Akihiko1
Amano, Takaaki2
Tokumitu, Katsuya3
Moriyoshi, Akihiro4
Keywords: Asphalt
Asphaltic mixture
Rolling method
Voids
Split strength
Construction
Issue Date: 1-Jul-1997
Publisher: 石油学会
Journal Title: 石油学会誌
Volume: 40
Issue: 4
Start Page: 282
End Page: 290
Abstract: 本研究は,舗設したアスファルト混合物の品質で極めて重要となる転圧作業において,転圧機種やその転圧方法に関わる要因が転圧後のアスファルト混合物の空げき率および力学特性に対して与える影響について検討を行ったものである。また,その結果を基にこれらの影響によりアスファルト混合物がどのような過程で締め固められるのかについても検討を加えた。その結果,アスファルトフィニッシャーの敷きならし方向に対するローラーの転圧方向はアスファルト混合物の空げき率に著しい影響を与えていること,アスファルト混合物の圧裂強度(破壊強度)は空げき率の減少により増加するが,転圧方向はその増加割合に対しても影響を及ぼすことなどを明らかにした。また,これらを基に通常の施工におけるアスファルト混合物の締め固めの推移を推定した結果,転圧過程においてアスファルト混合物が締め固めとゆるみの作用を繰り返し受けながら締め固まることを明らかにした。
This paper describes the essential factors concerns with rolling methods and specifications of rollers that control the quality of asphalt pavements, of voids and split strengths of asphaltic mixtures after construction. This paper also describes the effects of such factors as movements of voids and split strengths of asphaltic mixtures in the rolling process. The following conclusions were obtained: The rolling direction of a paving finisher affected the voids of asphaltic mixtures. The split strength of an asphaltic mixture increased with decreasing voids, but the rate of split strength increased with the rolling direction. The movement of compacting mixtures in ordinary construction showed clearly, based on the above effects, that asphaltic mixtures were compacted with reciprocal actions of compaction and looseness in the process of rolling.
Type: article
URI: http://hdl.handle.net/2115/40050
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Submitter: 森吉 昭博

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