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繊維添加材がアスファルトの性状に及ぼす影響

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Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/40055

Title: 繊維添加材がアスファルトの性状に及ぼす影響
Other Titles: Effects of Fibers on Properties of Bitumens
Authors: 石川, 洋1 Browse this author
森吉, 昭博2 Browse this author →KAKEN DB
高橋, 茂樹3 Browse this author
Cabrera, J. G. Browse this author
Authors(alt): Ishikawa, Hiroshi1
Moriyoshi, Akihiro2
Takahashi, Shigeki3
Keywords: Additive
Bitumen
Fiber
Viscosity
Brittle point
Mechanical property
Issue Date: 1-Jul-1999
Publisher: 石油学会
Journal Title: 石油学会誌
Volume: 42
Issue: 4
Start Page: 215
End Page: 221
Abstract: 最近,アスファルト系排水性舗装のクラック,わだち掘れ,あるいはアスファルト混合物の輸送中に生じるアスファルトのだれを防止するため,アスファルト系排水性舗装用の高粘度アスファルトにSBSや各種繊維を添加する場合がある。しかし,繊維を添加した高粘度アスファルトの力学性状および耐久性が高温から低温領域において適切かどうかはまだ不明である。よって本研究は,これらのアスファルトの力学性状を検討するために,新たに開発した改造フラースぜい化点 (IFBP) 試験,森吉ぜい化点 (MBP) 試験,高温長時間耐久性 (HTLTD) 試験および曲げ試験を適用し,評価を行った。また,高温領域における粘度はレオメーターにより測定した。本研究では,SBSおよび各種繊維を添加した高粘度アスファルトのぜい化点および力学性状が以下のとおり明らかになった。(1) 3種類の繊維を添加したアスファルトは無添加のアスファルトと比較して低温領域において同一温度で破壊時のひずみが著しく小さくなる。(2) 3種類の繊維を添加したアスファルトは無添加のアスファルトと比較して耐久性が劣ると考えられる。
High-viscosity bitumen blended with Styrene Butadiene Copolymer (SBS) and fibers is used, of late, for drainage pavement, for the purpose to prevent cracking and rutting, as well as to prevent flow carrying bituminous mixtures. However, it was not impossible to evaluate whether, or not, the mechanical properties and durability of such bitumens are suitable, at both extremes of low or high temperatures. The authors, therefore, have developed a method for determining the mechanical properties of these bitumens, using some new tests, such as the Improved Fraass Breaking Point (IFBP) Test, the Moriyoshi Breaking Point (MBP) Test, the High-Temperature Long-Time Durability (HTLTD) Test and the Bending Test. The method employed for measuring viscosity at high temperature was the Flow Test by rheometer. This paper describes the various results of tests for high-viscosity bitumens blended with the SBS and fibers. The authors obtained some brittle points and mechanical properties of these bitumens by using the said testers. The authors found the fracture properties and durability of bitumen blended with various fibers unfavorable, compared with the original bitumens.
Type: article
URI: http://hdl.handle.net/2115/40055
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Submitter: 森吉 昭博

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