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手話の記憶における実演効果

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Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/44750

Title: 手話の記憶における実演効果
Other Titles: Enactment effects on memory for sign language
Authors: 加地, 雄一1 Browse this author
仲, 真紀子2 Browse this author
Authors(alt): Kaji, Yuichi1
Naka, Makiko2
Keywords: enactment effect
Subject-Performed Tasks (SPTs)
sign language
実演効果
被験者実演課題(SPTs)
手話
Issue Date: 2008
Publisher: 日本認知心理学会
Journal Title: 認知心理学研究
Volume: 6
Issue: 1
Start Page: 21
End Page: 33
Abstract: The enactment effect refers to the phenomenon of better memory performance for action phrases, such as "lift a pen," when the phrases are enacted than when not. The purpose of this study is to explore the boundary conditions for enactment effects working with the Japanese Sign Language (JSL). While motor program theory stresses the motor component of memory traces, the episodic integration view holds that associations between actions and objects are important. In order to examine how these theories can be applied to enactment effects with JSL, two JSL attributes were manipulated; namely, recallability (how easily one can reproduce an action) and imaginability (how easily one can form an image from the JSL). In Experiment 1, the participants studied four types of JSL words (high-R + high-I, high-R + low-I, low-R + high-I, and low-R + low-I) either by enacting the actions, observing the actions, or only looking at the verbal match. No differences were observed between the different word types or study conditions in Experiment 1. However, in Experiment 2 where imaginability was maximized, an enactment effect was observed for high recallability words. The results are discussed in terms of the explanatory powers of the respective theories.
"ペンを持ち上げる"などの言語的指示を覚える際に, その行為を実演すると, しない場合に比べて記憶成績が向上する. これを実演効果と言う. 本研究の目的は, 実演効果が生じる境界条件を, 日本手話を用いて検討することである. 実演効果の有力な説として, 記憶痕跡の運動的構成要素を重視する運動プログラム説がある. 他方で, 動作と対象の連合を重視するエピソード的統合説がある. これらの説が手話による実演効果に対してどれくらい適用できるか検討するために, 手話の2つの属性を操作した. 1つは手話の動作の再現しやすさの度合い("再現容易性")であり, もう1つは手話の動作から意味がどれくらいイメジできるかの度合い("イメージ性")である. 実験1では, 4つの種類の材料(高再現-高イメージ, 高再現-低イメージ, 低再現-高イメージ, 低再現-低イメージ)を, 実演, 観察するか, 言語材料を見るだけによって学習した. 実験1の結果, 材料の種類, 学習条件による違いは見られなかった. しかし, イメージ性を最大にした実験2では, 再現性の高い材料で実演効果が見られた. これらの結果を, 諸説の説明可能性の観点から考察した.
Type: article
URI: http://hdl.handle.net/2115/44750
Appears in Collections:文学院・文学研究院 (Graduate School of Humanities and Human Sciences / Faculty of Humanities and Human Sciences) > 雑誌発表論文等 (Peer-reviewed Journal Articles, etc)

Submitter: 仲 真紀子

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