HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
International Education and Research Division >
北海道大学留学生センター紀要 = Bulletin of International Student Center Hokkaido University >
第3号 >

日本語学習者の口頭談話におけるジェスチャーと指示対象の特定

Files in This Item:
BISC003_006.pdf1.18 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/45578

Title: 日本語学習者の口頭談話におけるジェスチャーと指示対象の特定
Other Titles: Gesture in L2 narrative : How do learners of Japanese identify story participants with co-verbal gestures?
Authors: 柳町, 智治1 Browse this author
Authors(alt): Yanagimachi, Tomoharu1
Keywords: ジェスチャー
談話
指示
第二言語
機能
Issue Date: Dec-1999
Publisher: 北海道大学留学生センター
Journal Title: 北海道大学留学生センター紀要
Journal Title(alt): Journal of the International Student Center, Hokkaido University
Volume: 3
Start Page: 68
End Page: 88
Abstract: 本稿では英語を母語とする初級後半から中級の日本語学習者と母語話者の口頭談話をもとに、発話と共起するジェスチャーが談話中の指示対象の特定にどう作用しているかを検討する。学習者と母語話者が談話中に使用するジェスチャーには量的および質的な違いが見られ、(1)学習者は母語話者に比べ、発話と共起するジェスチャーをより頻繁に使用すること、(2)学習者の談話に最も典型的で中心的な機能を果たしているのは、一般に考えられているような発話の意味内容を具体的に示すジェスチャーではなく、談話管理機能を付与されたより抽象的なジェスチャーであり、このジェスチャーは指示の剰余性を高めることで談話中の人物の特定をより正確にする役割を担っていること、の二点を考祭する。さらに、学習者のジェスチャーは、競合する被指示対象間の区別を容易にするために、異なったタイプのものがシステマティックに交替で使用されている可能性を検証する。
In the past, gesture has not been considered a significant aspect of learner language by second-language researchers, the only exception being researchers of communication strategies who have examined gesture in terms of compensatory strategies. This paper investigates how JFL learners employ gestures simultaneously with speech to promote the comprehensibility of their oral narratives. Story-retelling data in Japanese were collected from 12 lower-proficiency level English-speaking learners of Japanese and 9 native speakers. The results suggest that JFL learners and native speakers differ both quantitatively and qualitatively in their use of coverbal gestures during discourse production, achieving different communicative purposes. Overall, learners employ gestures more frequently than their native-speaking counterparts, and the most typical and prominent types of gestures during learner production are abstract beat and deictic gestures which make the identification of story characters in their narratives easier by increasing referential redundancy. In contrast, native speakers often use ostensive and pictorial iconic gestures in order to increase the dramatic effect of their stories. Learners' systematic use of different types of coverbal gestures for discourse-pragmatic management is also discussed.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/45578
Appears in Collections:北海道大学留学生センター紀要 = Bulletin of International Student Center Hokkaido University > 第3号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University