HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
International Education and Research Division >
北海道大学留学生センター紀要 = Bulletin of International Student Center Hokkaido University >
第3号 >

初級日本語学習者の漢字パターン認識について : 単漢字検索における問題点

Files in This Item:
BISC003_007.pdf1.25 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/45579

Title: 初級日本語学習者の漢字パターン認識について : 単漢字検索における問題点
Other Titles: The recognition of kanji-patterns by learners of Japanese at beginning level : Problems in searching for single kanji characters
Authors: 鈴木, 正子1 Browse this author
伊藤, 早苗2 Browse this author
Authors(alt): Suzuki, Masako1
Ito, Sanae2
Keywords: 漢字辞書検索
初級日本語学習者
漢字パターン認識
SKIP
部首検索
Issue Date: Dec-1999
Publisher: 北海道大学留学生センター
Journal Title: 北海道大学留学生センター紀要
Journal Title(alt): Journal of the International Student Center, Hokkaido University
Volume: 3
Start Page: 89
End Page: 113
Abstract: 本稿の目的は、パイロットスタディとして初級日本語学習者の漢字辞書による検索行動の実態を調査し、学習者にとって困難となる点を明らかにすることである。調査は日本語集中コースの初級学習者9名を対象として、未習単漢字検索の過程と事後インタビューをビデオカメラとテープレコーダーで記録した。記録された資料をもとに、学習者のとった漢字検索方法を種類(SKIP・部首検索・音訓検索)・回数・課題が達成できたかどうか・検索方法が正しいかどうかの観点から分析した。その結果、学習者がとった検索方法はSKIPが最も多く、次いで部首検索、音訓検索の順であった。また、漢字によってはSKIPと部首による検索回数、達成状況、漢字検索方法の誤りの種類が異なった。漢字検索方法の誤りとしては、SKIP分類、画数の数え方、部首の認定、音符の認定、読み方に関するものが見られた。最も多く見られた誤りは、漢字パターン認識に関するものであった。今回の調査結果をもとに、問題点を絞り、調査法を改善し、今後の研究を実施し、その成果を漢字クラスのシラバスの改善に役立てたい。
This study is a pilot study aimed at investigating the use and its difficulty of kanji dictionaries by learners of Japanese at beginning level. Nine informants, who had completed a beginning-level Japanese course, were given a task to search for unknown single kanji characters in kanji dictionaries. The search process and the follow-up interview were recorded with video cameras and taperecorders. The data was analyzed according to those points : the kind of search (by SKIP, by radical, by on-kun reading), the number of searches, achievement of the task, correctness of search. The findings are that (1) learners searched by SKIP most, followed by radical and by on-kun reading ; (2) the methods of search, the number of searches, achievement of task, and the methods of incorrect search differed according to kanji characters ; (3) the causes of incorrect search relate to the difficulty of classification of SKIP, stroke-count, the recognition of radical and phonetic elements, and the reading ; (4) incorrect searches relating to the recognition of kanji-pattern were most numerous. Based on the result of this study, it is necessary to narrow the argument down and improve the method of research for further study whose results could be utilized to improve the syllabus of kanji-class.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/45579
Appears in Collections:北海道大学留学生センター紀要 = Bulletin of International Student Center Hokkaido University > 第3号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University