HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Humanities and Human Sciences / Faculty of Humanities and Human Sciences >
Peer-reviewed Journal Articles, etc >

非音階音の出現に伴う調知覚の漸進的変化

Files in This Item:
hokkaido.pdf2.65 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/51005

Title: 非音階音の出現に伴う調知覚の漸進的変化
Other Titles: Incremental change of key perception in hearing a non-scale tone
Authors: 松永, 理恵 Browse this author →KAKEN DB
阿部, 純一 Browse this author
Keywords: メロディの知覚
調の知覚
調性スキーマ
非音階音
Melody perception
key perception
tonal schema
non-scale tone
Issue Date: 2008
Publisher: 北海道心理学会
Journal Title: 北海道心理学研究
Volume: 31
Start Page: 1
End Page: 14
Abstract: 西洋音楽の聞き手は,メロディ(音高列)を聞くとき,基本的に,その構成音高全てを西洋全音階の音階音として解釈できる調に知覚しようとすることが知られている。では,現在知覚している調にとって非音階音となる音高が出現した時,聞き手の調知覚はどのように変化するのであろうか,あるいは,変化しないのであろうか。本実験では,音列全体を全音階的に解釈できる調が長調2種,短調2種となる音列を基本音列として用意し,その上で,1音を追加することで,次の4つの刺激音列条件を設定した。すなわち,(a)2-keys-F条件:1音の追加によって全音階的に解釈できる調が長調1種(上記2種の調の中でより調号の少ない調),短調1種(同)となる音列の条件,(b)2-keys-M条件:1音の追加によって長調1種(上記2種の調の中でより調号の多い調),短調1種(同)となる条件,(c)0-key条件:1音高の追加によって全音階的に解釈できる調が無くなる条件である。これら3種の条件に加えて,(d)4-keys条件:1音高が追加されても,基本音列と同じく,全音階的に解釈できる調が長調2種,短調2種となる条件も設定した。絶対音感をもつ音楽熟達者12名に,基本音列20種,および,各基本音列に1音高を加えることで作成した上記4条件の音列80種を呈示し,調の反応を求めた。実験の結果,基本音列に対する反応はより少ない調号の長調に集中した。基本音列をより多い調号の調に解釈した少数派の反応は,2-keys-F条件では非音階の出現によって全音階的に解釈できる別の調に変更された。基本音列をより少ない調号の調に解釈した多数派の反応は,2-keys-M条件では非音階音が出現してもその調解釈は維持されていた。基本音列を全音階的に解釈した調の反応は,0-key条件では基本的に各調の反応がそのまま維持されていた。以上の結果をまとめると,基本音列に対する調解釈が個人間および個人内で安定している時は非音階音が出現しても現行の調解釈が維持されやすいが,そうでない時は非音階音の出現によって別の解釈に変更されやすい,ということである。すなわち,非音階音が出現した時に聞き手の調知覚が変化するか維持されるかは,それよりも前の段階での調解釈に依存して決まる,ということである。
Many studies have demonstrated that a listener, who is familiar with Western music, perceives the key of a melody by assimilating all of its constituent pitches into a Western diatonic tonal schema. This study investigated how a listener perceives a key when hearing a series of diatonic scale tones which is followed by an additional non-scale tone. We prepared “basic tone sequences” by selecting all constituent tones that could be interpreted as scale tones of four keys (i.e., two major keys and their parallel minor keys). Four stimulus conditions were developed by adding a tone to a basic tone sequence: (a) 2-keys-F condition presented an additional tone which fitted into one major key (i.e., one key with fewer key signatures of the above two keys) and one minor key (ditto); (b) 2-keys-M condition presented an additional tone which fitted into the other major key (i.e., the other key with more key signatures of the above two keys) and the other minor key (ditto); (c) 0-key condition presented an additional non-scale tone which did not fit into all diatonic keys; (d) 4-keys-condition presented an additional tone which fitted into the above two major keys and their parallel minor keys. Twelve musicians were given 20 basic tone sequences and 80 tone sequences from the four conditions. They had to select a key (or an atonal) category along with a confidence rating for all sequences. Results for basic tone sequences showed that majority of participants offered responses of a major key with fewer key signatures. In 2-keys-F condition, responses of a key with more key signatures (i.e., responses being selected by a minority of participants for basic tone sequences) were changed to those of other diatonic keys when an additional non-scale tone presented. In 2-keys-M condition, responses of a key with fewer key signatures (i.e., responses being selected by a majority of participants for basic tone sequences) were retained even if a non-scale tone presented. In 0-key condition, diatonic key responses for basic tone sequences were basically retained. These results suggested that if intra- and inter-individual variability in key perception is stable, participants prefer to remain in the current key; otherwise participants prefer to change to other keys. In short, key perception in hearing a non-scale tone is influenced by that in earlier point in time.
Type: article
URI: http://hdl.handle.net/2115/51005
Appears in Collections:文学院・文学研究院 (Graduate School of Humanities and Human Sciences / Faculty of Humanities and Human Sciences) > 雑誌発表論文等 (Peer-reviewed Journal Articles, etc)

Submitter: 松永 理恵

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University