HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University >
第121号 >

心的外傷者の回復を促進・阻害する要因は何か

Files in This Item:
AA12219452_121_63-90.pdf3.77 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/b.edu.121.63

Title: 心的外傷者の回復を促進・阻害する要因は何か
Other Titles: What are the Factors that Promote or Inhibit Recovery of Trauma Victims?
Authors: 菊池, 浩光1 Browse this author
Authors(alt): Kikuchi, Hiromitsu1
Keywords: 心的外傷
促進要因
阻害要因
質的研究
心理療法
Trauma
promoting factors
inhibiting factors
qualitative method
Psychotherapy
Issue Date: 26-Dec-2014
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究院
Journal Title: 北海道大学大学院教育学研究院紀要
Volume: 121
Start Page: 63
End Page: 90
Abstract: 事故や災害など単回性心的外傷受傷者に対して,心理療法家はどのように関与するのが望ましいのであろうか。この問題に対しては,受傷者自身の回顧的な意見を広く収集して回復のプロセスを明らかにしていくことが有効であると思われる。そこで,本研究では,10 名へのアンケート調査と6 名への半構造化面接および質的データ分析を行ない,回復を促進した要因,阻害した要因,体験して導かれたあるべき方策を抽出していった。その結果,心理療法家が外傷者に関わる格率として,①「養生」に対して心を開き自助努力を提案し支えること,②話をしたい気持ちに添うために安全な環境を提供すること,③日日薬の威力に重きをおくこと,④「いつもと同じ」「変わらないもの」を軸足にして変化を受け入れてもらうこと,⑤自然な感情が蘇るように心的エネルギーを解きほぐすこと,の五点が抽出された。
What is the appropriate way for psychotherapists to treat victims of single event trauma such as accidents or disasters? For this problem, collection of a number of retrospective observations from the victims themselves in order to understand the recovery process has been considered effective. In this study, a questionnaire survey was given to 10 subjects, semi-structured interviews performed with 6 subjects and qualitative data analysis performed to identify the factors that promote or inhibit recovery as well as strategies on how patients should be treated brought about by experience. As a result, five factors have been identified for psychotherapists working with trauma victims. These factors are: 1) after the patient becomes more open after recuperation, suggest self-help and be there to support them, 2) provide the patient a safe environment so they will feel like talking, 3) recognize the importance of the power of time to heal one’s wounds, 4) getting the patient to learn to accept change while maintaining a base of “consistency” and “familiarity”, 5) unravel psychic energy so that natural emotions can be restore d.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/57610
Appears in Collections:北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University > 第121号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University