HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University >
第127号 >

ワンデイインターンシップ体験による働くことに関する意識の変化 : A商業高校の3時点調査からの考察

Files in This Item:
008-1882-1669-127.pdf1.08 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/b.edu.127.63

Title: ワンデイインターンシップ体験による働くことに関する意識の変化 : A商業高校の3時点調査からの考察
Other Titles: The Change in Work-Related Awareness Through One-Day Internship : A Study of Three-Part Research at Commercial High School "A"
Authors: 髙橋, 秀幸1 Browse this author
Authors(alt): Takahashi, Hideyuki1
Keywords: ワンデイインターンシップ
キャリア教育
実践的・体験的学習
商業高校
One-Day Internship
Career Education
Practical and Experiential Learning
Commercial High School
Issue Date: 20-Dec-2016
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究院
Journal Title: 北海道大学大学院教育学研究院紀要
Volume: 127
Start Page: 63
End Page: 76
Abstract: 本稿では,高等学校におけるインターンシップ,中でも期間が短い「ワンデイインターンシップ」に注目し研究を進めた。1~2日間という短期の体験的・実践的な学びからどのような影響を受けたかについて3時点(事前・事後・卒業前)におけるアンケート調査により分析を行った。研究目的は3時点において生徒の働くことに関する意識はどのように変化するのか,また,働くことに関して肯定的な気づきを得て,それが卒業前まで続く生徒にはどのような特徴があるのかを明らかにすることである。結果からは,今回すべての観点で事前調査よりも,事後調査で気づきや意識の変化が確認された。しかし,卒業前調査では事前調査よりも有意に向上がみられたのは2項目のみであった。その中で,ワンデイインターンシップをきっかけとして肯定的な意識変化が見られたのは,事前調査で就きたい職業について「決まっていない」と自覚している生徒に多いことがわかった。
This study focuses on a one-day internship at a high school. To learn the influence of a short-term internship on high school students, questionnaires at three different points-before the internship, afterward, and at graduation-have been analyzed. The aim of the study is to learn how high school students’ work-related awareness changes from the experience, what positive aspects they find in the work, and what kind of students keep that awareness until graduation. The result shows that the students’ awareness changed in every aspect through the experience, but, for the most part, the effect of the experience did not last until graduation. One significant change of awareness is found among many of the students who had no clear idea before the internship what kind of work they would want to do in the future.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/64077
Appears in Collections:北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University > 第127号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University