HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University >
第130号 : 姉崎洋一教授退職記念号 >

実習目的達成に向けた「教材化プロセス」の検討

Files in This Item:
070-1882-1669-130.pdf1.06 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/b.edu.130.117

Title: 実習目的達成に向けた「教材化プロセス」の検討
Other Titles: A Study of "Teaching Materialization Process" for Achieving Practical Objectives in Clinical Training
Authors: 髙橋, 順子1 Browse this author
Authors(alt): Takahashi, Yoriko1
Keywords: nursing clinical practicum
practical knowledge
teaching activity
teaching materialization
Issue Date: 30-Mar-2018
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究院
Journal Title: 北海道大学大学院教育学研究院紀要
Volume: 130
Start Page: 117
End Page: 132
Abstract: 【目的】老年看護学実習における教員の教材化プロセスを検討し,明らかにすることを目的とした。【方法】学生の認識の変容に伴い行動変容が見られた事例を対象とした。該当する学生の記録物と教員のフィールドノートをE.ウィーデンバックの再構成とデューイの反省的思考をもとに分析した。【結果】学生の様々な前提に働きかける教員の教授活動が示された。【考察】学生の前提に働きかけ,学生の認識と行動の変容に関与する教員の教授活動は,実習における教材化プロセスであると考えられた。
Purpose To reveal the teaching materialization process of teashers in gerontological nursingpractice.Method We targeted cases where behavioral change was seen along with changes in studentperception. Field notes from students’ records and teachers’were analyzed using E.Weidenbach’sreconstruction and Dewey’s reflectionistic thinking.Result The teaching materialization process of teachers who works on various premises of thestudent was demonstrated as a two-step process.Consideration Teachers who encouraged the students' premise and were involved in student recognitionand behavior change were considered to practice the teaching materialization process.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/68859
Appears in Collections:北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University > 第130号 : 姉崎洋一教授退職記念号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University