HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
University Library >
Peer-reviewed Journal Articles, etc >

北海道大学医学部図書館における研究者向け講習会 : 30分講習会

Files in This Item:
download-68.pdf4.43 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/72042

Title: 北海道大学医学部図書館における研究者向け講習会 : 30分講習会
Other Titles: Report on a Thirty-minute Library Session for Researchers at Hokkaido University Library, School of Medicine
Authors: 菊地, 隆憲 Browse this author
川村, 路代 Browse this author
Keywords: Education
Information Literacy
Libraries
Medical
Library Services
Issue Date: 20-Jun-2018
Publisher: 日本医学図書館協会
Journal Title: 医学図書館
Journal Title(alt): Journal of the Japan Medical Libraries Association
Volume: 65
Issue: 2
Start Page: 96
End Page: 99
Abstract: 「I. はじめに」 北海道大学医学部図書館(以下, 当館)では, 2016年11月から研究者(院生を含む, 以下同様)向けの講習会として「30分講習会」を開始した. これまでにもいくつか先行事例があるが, 当館で開催したこの講習会は, 利用者が日時とプログラム内容を選択でき, 事前の予約なし, 研究内容に合わせた検索語の使用, 30分という短時間で完結するという特徴がある. 今回, この講習会が開催に至るまでの経緯, 内容およびその成果について報告する. 「II. 開催に至る経緯」 「1. 北海道大学附属図書館における講習会」 北海道大学附属図書館は本館, 北図書館, また当館を含む各部局図書室を合わせた全18の図書館・室で構成されている. まずは, 北海道大学附属図書館が全学を対象として開催する講習会について説明する. 附属図書館が開催する講習会は, 学部学生・院生向けの基礎的な内容と, 分野毎の専門性を含む研究者向けの大きく2種類に分類される.
Hokkaido University Library, School of Medicine, has held training sessions named "Thirty-minute Sessions" for researchers since November 2016. These sessions are conducted in a manner such that researchers can participate without reservation and the contents of the explanations provided change depending on the researchers and their research themes. This paper describes the process and outcomes of this program.
Type: article
URI: http://hdl.handle.net/2115/72042
Appears in Collections:附属図書館 (University Library) > 雑誌発表論文等 (Peer-reviewed Journal Articles, etc)

Submitter: 菊地 隆憲

Export metadata:


 

Feedback - Hokkaido University