HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University >
第137号 >

教師役として模擬授業を実践する学生のリフレクションの内容と意味構造 : 教員養成課程の教科教育法に関する講義を事例として

Files in This Item:
08-1882-1669-137.pdf791.41 kBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/b.edu.137.97

Title: 教師役として模擬授業を実践する学生のリフレクションの内容と意味構造 : 教員養成課程の教科教育法に関する講義を事例として
Other Titles: Content and semantic structure of student-teachers’ reflections after delivering trial lessons
Authors: 小泉, 匡弘1 Browse this author →KAKEN DB
Authors(alt): Koizumi, Tadahiro1
Keywords: 映像
ウェアラブルカメラ
見える教育技術
見えない教育技術
質的統合法
Video
Wearable camera
Observable teaching skills
Unobservable teaching skills
Qualitative integration method
Issue Date: 23-Dec-2020
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究院
Journal Title: 北海道大学大学院教育学研究院紀要
Journal Title(alt): Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University
Volume: 137
Start Page: 97
End Page: 112
Abstract:  教員養成では実践的指導力の育成を目指した模擬授業に関する調査が行われきたが,学生の模擬授業に対するリフレクションについてはいまだ不明な点が多い。本調査は,模擬授業に教師役として取り組む学生のリフレクションの内容と意味構造を明らかにし,その課題解決の手立てを検討することを目的として行った。学生が教師役として模擬授業を行い,その際に教室内の映像と教師の主観的な映像を撮影した。授業後,教師役の学生は,撮影された2つの映像の統合映像をみながらリフレクションを行った。その結果,教師役の学生は,不安と緊張の中で,生徒の学びに合わせた教育方法,さらに,学生によっては,分かりやすい板書,学習目標に適した時間配分,ストーリー性のある学習内容を意識していた。一方,話す力の不足と想定外の出来事による計画と実際のズレへの修正ができないと感じていた。これらから,発問や板書などの直接的な行為となる教育技術を習得する機会,また,行為として観察できない授業への信念や価値観を他者と学び合うリフレクションの場が必要であると考えられた。
 Teacher training courses have been attempted the trial lessons to foster students’ teaching skills in real educational practice. However, much remains unclear about how student-teachers reflect on them. The purpose of this study is to clarify the content and semantic structure of student-teachers’ reflections on their delivery of trial lessons, and to consider methods to resolve the issues identified. In the trial lessons, videos were recorded of the classroom and from the student-teacher’s subjective point of view. After that, the student-teachers reflected on the lesson while viewing an integrated recording that combined the two videos. The results showed that, although students were anxious and tense in their role as teachers, they had the awareness to employ a teaching method suitable to their students’ learning activities. In addition, student-teachers referred their board writing skills that were easily understood, time allocation appropriate for learning goals, and narrative-style for teaching subjective contents. Student-teachers also mentioned their failure to recover from their initial plans when lessons deviated due to their inadequacies in speaking ability or unanticipated events. Based on these results, it can be said that it is necessary to provide opportunities for students to acquire practical teaching skills, such as ways for questioning and writing on the board. Furthermore, this study suggested that it would be beneficial for students to learn unobservable values and beliefs concerning educational practice with others as topics in the reflections on trial lessons.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/80279
Appears in Collections:北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University > 第137号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University