HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University >
第139号 >

Kinuginu - dawn songs in the Japanese court society of the Middle Ages : some aspects on reality and fiction

Files in This Item:
09-1882-1669-139.pdf173.88 kBPDFView/Open
09-1882-1669-139_errata.pdf正誤表131.62 kBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/b.edu.139.145

Title: Kinuginu - dawn songs in the Japanese court society of the Middle Ages : some aspects on reality and fiction
Other Titles: 「後朝の歌」 : 中世宮廷社会における文芸ジャンルの事実と虚構
Authors: Terada, Tatsuo1 Browse this author →KAKEN DB
Authors(alt): 寺田, 龍男1
Keywords: Kinuginu
Dawn songs
Reality and fiction
Comparative literature
後朝の歌
Dawn songs
事実と虚構
比較文学
Issue Date: 24-Dec-2021
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究院
Journal Title: 北海道大学大学院教育学研究院紀要
Journal Title(alt): Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University
Volume: 139
Start Page: 145
End Page: 158
Abstract:  Dawn songs, in which a man visits a woman, spends the night with her, and the next morning they sing of the pain of separation, are a form of literature that exists in many cultures around the world. They have always been a popular genre in the German-speaking world as well, but it is almost impossible to find a connection with the real world in the earlier surviving songs from the 12th to 15th centuries.  In contrast, in Japanese court society historical records show that dawn songs, referred to as Kinuginu, were a phenomenon rooted in real customs. Not only were the poems exchanged between real people, but they were also sung on themes given in singing contests in court society. The exchange of these poems was part of the wedding ritual. It should be noted, however, that much of what is considered common knowledge today is based on descriptions in literary works. Cases are also known from historical sources in which the woman visits the man, contrary to the generally accepted idea that the man visits, and the woman waits.  While these examples do not directly change the study of the dawn songs, we argue that it is worthwhile to look at the society that produced these literary works from a different angle.
 男が女を訪れて一夜を共に過ごし,翌朝別れの辛さを歌うdawn songsは,世界中の多くの文化圏で見られる文芸である。ドイツ語圏でも古くから好まれたジャンルであるが,最も古い12世紀から15世紀頃の場合,作品自体は残されているものの,現実世界との接点を見出すのは困難である。いつ誰がどこでいかなる機会に歌われたかなど,不明な点は多い。これに対して日本の宮廷社会では,「後朝の歌」が現実の習慣に根ざす現象だったことが史料的にも明らかにされている。実存の人物どうしが通い通われ交わした作品だけでなく,盛んに催された歌会で題を与えられて歌ったものまである。後朝の歌を交すことは婚姻儀礼の一部でもあった。しかし,今日常識とされることの多くが,主として文芸作品の記述に基づくことには注意も必要である。史料からは,「男が通って女が待つ」という通念に反する例,すなわち「女が男の許に通う」例も知られている。こうした事例がdawn songsの研究をすぐに変えるわけではない。しかし文芸作品を生んだ社会を異なる視点でとらえなおすことには十分意義がある,と主張したい。
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/83803
Appears in Collections:北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University > 第139号

Submitter: 寺田 龍男

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University