HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University >
第142号 >

会話相手のジェスチャーがASDのある人の会話理解に及ぼす影響

Files in This Item:
10-1882-1669-142.pdf1.42 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/b.edu.142.109

Title: 会話相手のジェスチャーがASDのある人の会話理解に及ぼす影響
Other Titles: The Influence of Conversation Partners Gestures on Conversation Comprehension in Individuals with ASD.
Authors: 朴, 秀寅1 Browse this author
Authors(alt): Park, Sooin1
Keywords: 自閉スペクトラム症(ASD)
ジェスチャー
会話相手
会話理解
Autism Spectrum Disorder(ASD)
Gesture
Conversation Partner
Conversation Comprehension
Issue Date: 26-Jun-2023
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究院
Journal Title: 北海道大学大学院教育学研究院紀要
Journal Title(alt): Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University
Volume: 142
Start Page: 109
End Page: 146
Abstract: 本研究の目的は,ASDのある人々の「会話中の会話相手のジェスチャーが会話の理解に及ぼす影響」について詳しく調べること,また,大変さ・困り感だけではなく会話相手のジェスチャーがもたらす話しやすさ・理解しやすさを具体的に把握することである。そこで,「会話相手のジェスチャーに関するデメリットとメリット」のアンケート項目を独自に作成し,当事者18名と大学生32名を対象にアンケート調査を実施した。その結果,会話相手のジェスチャーのデメリットは「直接的な行動のジェスチャー」「話している内容と意味が一致しない意味不一致のジェスチャー」,メリットは「伝えたい内容や意味,意図が明瞭に分かる直接的な表現をするジェスチャー」であることが確認された。
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/90078
Appears in Collections:北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University > 第142号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University