HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Humanities and Human Sciences / Faculty of Humanities and Human Sciences >
北海道大学考古学研究室研究紀要 = Bulletin of the Laboratory of Archaeology, Hokkaido University >
第3号 >

土器型式非在論 : 土器群構成分析法のすすめ(2)

Files in This Item:
01_3_kosugi_1-35.pdf21.51 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/91235

Title: 土器型式非在論 : 土器群構成分析法のすすめ(2)
Other Titles: Theory on non-existence of pottery styles : Recommendation of analytical method for a pottery group composition associated by site or layer, Part2
Authors: 小杉, 康1 Browse this author →KAKEN DB
Authors(alt): Kosugi, yasushi1
Issue Date: 22-Feb-2024
Publisher: 北海道大学大学院文学研究院考古学研究室
Journal Title: 北海道大学考古学研究室研究紀要
Journal Title(alt): Bulletin of the Laboratory of Archaeology, Hokkaido University
Volume: 3
Start Page: 1
End Page: 35
Abstract: 二枚橋式土器は本州島最北端の弥生文化の最初期の土器型式の一つとして設定された。類似した土器群の存在は津軽海峡を挟んで隣接する北海道島南西部地方でも知られている。 それらを二枚橋式土器であると評価することは、弥生文化の空間的な広がりを北海道島にまで広げることにもなりかねないために、多くの研究者は躊躇した態度をとってきた。 このような「狭間の土器群/端境の土器群」が提起する問題は、そもそも上器型式とは何か、どのようにして認識できるのか、どのように変化するのかといった先史土器研究における根本的な問題の核心へとつながる。 本稿では二枚橋式土器を事例にしてこれらの問題群に取り組み、土器型式福年の土器型式が特定の時間的・地理的な単位としては解体され、それを構成するタイプが均質な時間・空間枠で区切られた各グリッドの中に再編成されるべきであることを論じる。
Nimaibashi-style pottery has been established as one of the earliest potte:ty styles of the Yayoi culture in the northernmost region of Honshu Island, and its chronological position has been determined. Similar pottery groups of this style are also known to exist in the southwestern region of Hokkaido Island, which is located across the Tsugaru Strait. Many archaeologists have hesitated to identify these pottery groups as Nimaibashi-style pottery because such a judgment is equivalent to evaluating that the spatial spread of Yayoi culture extended to Hokkaido Island. The questions raised by these pottery groups located in temporal and spatial boundary areas go to the core of the fundamental questions in prehistoric pottery research, such as "What is a pottery style?"'' How can it be recognized?" and "How does it change?" In this paper, I use Nimaibashi-style pottery as an exmple to address these issues, and it is argued that the pottery style as a specific temporal and geographical unit is once broken up, and its constituent parts (Type) are reorganized into homogeneous temporal and spatial frames.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/91235
Appears in Collections:北海道大学考古学研究室研究紀要 = Bulletin of the Laboratory of Archaeology, Hokkaido University > 第3号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University