HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
教育学院・教育学研究院  >
雑誌発表論文等  >

小学校体育授業における教師の授業中の「出来事」に対する気づきに関する研究 : 熟練度の相違を中心として

フルテキスト
KJR5_99-110.pdf1.41 MBPDF見る/開く
この文献へのリンクには次のURLを使用してください:http://hdl.handle.net/2115/44196

タイトル: 小学校体育授業における教師の授業中の「出来事」に対する気づきに関する研究 : 熟練度の相違を中心として
その他のタイトル: Effects of the Difference in Professional Expertise of teaching on Teachers' Awareness of "Class Events" during Physical Education Classes in Elementary School
著者: 厚東, 芳樹 著作を一覧する
梅野, 圭史 著作を一覧する
上原, 禎弘 著作を一覧する
辻, 延浩 著作を一覧する
キーワード: 小学校体育授業
「出来事」への気づき
教師の熟練度
教師教育
Physical Education Classes in Elementary School
awareness of "class events"
Professional Expertise of teaching
Teacher Education
発行日: 2004年 3月
出版者: 兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科
誌名: 教育実践学論集
巻: 5
開始ページ: 99
終了ページ: 110
抄録: 本研究は, 小学校高学年(5・6年生)を担任している12名の教師を対象に, 児童からみた授業評価(態度得点)の高い教師(上位群)とそうでない教師(下位群), および教職経験年数の多い教師(ベテラン群 : 16~27年)とそうでない教師(中堅群 : 6~9 年)とに振り分け, 「授業中の出来事(予測・制御できる出来事とそうでない出来事の双方を合わせた事件・事柄)」に対する気づきとそれにもとづく「推論一対処」を質的側面および量的側面から比較・検討することを目的とした。その結果, 教師の「授業中の出来事」に対する気づきは, 態度得点および経験年数からみた熟練度の相違の影響を強く受けることが認められた。
This research was conducted on twelve teachers in charge of primary 5 and 6 grade (age 11 and 12). The teachers were categorized according to the lesson evaluation given by the pupils (attitude score) into those with a high score and those with a low score and the number of years of teaching experience into those with a long experience (16~27 years) and those without a long experience (6~9 years). A comparison and examination were made quantitatively and qualitatively of how they noticed "c1ass events" (including ordinary events that can be expected). From all of the result, it was found that the awareness of "class events" in lessons is strongly impacted by the professional expertise from view of attitude score and career experience.
資料タイプ: article
URI: http://hdl.handle.net/2115/44196
出現コレクション:雑誌発表論文等 (Peer-reviewed Journal Articles, etc)

提供者: 厚東 芳樹

 

本サイトに関するご意見・お問い合わせは repo at lib.hokudai.ac.jp へお願いします。 - 北海道大学