HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University >
第111号 >

軽度発達障害児への教育的支援 : 土曜教室における支援を通して特別支援教育を考える

Files in This Item:
02Koizumi.pdf679.7 kBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/b.edu.111.23

Title: 軽度発達障害児への教育的支援 : 土曜教室における支援を通して特別支援教育を考える
Other Titles: How Should the Educational Supports be for the Children with "mild" Developmental Disabilities : The Study of "Special Support Education" Through Support in Saturday Class
Authors: 小泉, 雅彦1 Browse this author
Authors(alt): Koizumi, Masahiko1
Keywords: LD
軽度発達障害
土曜教室
特別支援教育
インクルージョン
Issue Date: 25-Dec-2010
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究院
Journal Title: 北海道大学大学院教育学研究院紀要
Volume: 111
Start Page: 23
End Page: 40
Abstract: 本論では,日本の教育現場において,学習障害に対する教育的対応が遅れたことについて検討を加え,北海道における学習障害の処遇を振り返りながら土曜教室の誕生した生成過程を検証した。そして,「北大土曜教室」における「軽度発達障害*1」のある子どもたちに対する教育的支援と学生たちの学びと育ちを踏まえ,その教育的意義を明らかにした。さらに,日本社会においてノーマライゼーションとバリアフリーを推進していく上で,特別支援教育の重要性について触れた。「北大土曜教室」における,“学び(専門)”と“育ち(人材)”を支えるシステムは,特別支援教育を推進していくうえで先進的な役割を果たしていることが示唆された。
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/44649
Appears in Collections:北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University > 第111号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University