HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
International Education and Research Division >
北海道大学留学生センター紀要 = Bulletin of International Student Center Hokkaido University >
第4号 >

「初級発音聴解」シラバス決定に向けて : 研修ABコースLLクラス実践報告

Files in This Item:
BISC004_008.pdf1.41 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/45591

Title: 「初級発音聴解」シラバス決定に向けて : 研修ABコースLLクラス実践報告
Other Titles: Revising a 'pronunciation and listening comprehension' syllabus : A report on the LL class of an intensive Japanese course for beginners
Authors: 和田, 弥恵子1 Browse this author
Authors(alt): Wada, Yaeko1
Keywords: LL
発音
聴解
韻律
自己モニター
Issue Date: Dec-2000
Publisher: 北海道大学留学生センター
Journal Title: 北海道大学留学生センター紀要
Journal Title(alt): Journal of International Student Center, Hokkaido University
Volume: 4
Start Page: 115
End Page: 132
Abstract: 本稿は、1997年度10月期から2000年度4月期までの研修ABコース「初級発音聴解」(通称、LLクラス)に関し、まず99年度までのシラバスとその問題点、次に2000年度の新シラバスとその評価についてまとめたものである。LLクラスは、日本語の発音に関する体系的知識を獲得し、知覚と産出の両面を向上させること、及び既習文法項目を含んだ教材の聞き取りを通して聴解力を促進することを目的としている。しかし、従来のシラバスでは、特に発音に関し、日本語らしさにより大きく影響すると言われる韻律よりも単音に重点が置かれており、また文字を介した活動であったために、表記の正確性と音声の知覚の実態が一致しないという問題や、産出の訓練が反復にとどまっていたという問題等が指摘されていた。一方、聴解に関しても、個人差への対処という点での問題があった。そこで、2000年度の研修コース時間割の改編を機に、従来の課題の解決を図ったシラバスの大幅改定を行った。発音に関しては初回に発音チェックを行い、そこで明らかになった単音レベルの問題は最小限をクラスで扱い、他は母語の干渉等により共通の傾向を持つ学習者を集め、グループレッスンを行った。クラスでは主に拍と韻律を扱い、特に「自己モニター」の促進を目指した産出の練習に時間を割いた。また、聴解では宿題を定期的に課し、小テストを実施したことで、クラス活動の効率化と多様化を図った。学期終了後のコース評価では、LLクラスの各目的の達成度について、9割の学習者が肯定的に評価した。
This paper reports on syllabuses for pronunciation and listening comprehension ('LL class') in the intensive Japanese course for beginners. from autumn term in 1997 through spring term in 2000. Firstly, it discusses the syllabus used until 1999 and problems which arose in practice. Secondly, it describes a revised syllabus for the year 2000 and its evaluation. The content of the LL class can be divided into two main areas: pronunciation and listening comprehension. The goal ot the former area is to acquire a general idea of the Japanese sound system and to improve both the perception and production of pronunciation. The latter area aims to improve learners' listening competence through materials containing grammatical items already taught. However, several problems which do not necessarily facilitate these goals became evident in the old syllabus. For example, in the area of pronunciation, focus was placed on single sounds, and dictation measured recognition of these sounds. However, greater emphasis should be put rather on prosody, which affects the naturalness of utterances more, and priority should be given to accuracy of pronunciation rather than to spelling of words. A substantial revision of the syllabus took effect ahead of the academic year 2000. Particularly in the pronunciation section, more time was devoted to accurate distinction and production of moras and prosody. According to learners' course evaluation, 90% answered that the LL class was 'very helpful' or 'helpful' in accomplishing the goals of both the pronunciation and the listening areas.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/45591
Appears in Collections:北海道大学留学生センター紀要 = Bulletin of International Student Center Hokkaido University > 第4号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University