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宣撫班本部編『日本語會話讀本』の文献学的考察・その2 : 南満洲教育会編纂教科書との比較を通して

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Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/45660

Title: 宣撫班本部編『日本語會話讀本』の文献学的考察・その2 : 南満洲教育会編纂教科書との比較を通して
Other Titles: A philological study of "Nippongo Kaiwa Tokuhon" edited by the Japanese Military Placation Squad : A comparison with textbooks edited by the South Manchurian Society of Education
Authors: 中村, 重穂1 Browse this author →KAKEN DB
Authors(alt): Nakamura, Shigeho1
Keywords: 宣撫班
『日本語會話讀本』
南満洲教育会教科書編輯部
『速成日本語讀本』
宣撫工作としての日本語教育
Issue Date: Dec-2006
Publisher: 北海道大学留学生センター
Journal Title: 北海道大学留学生センター紀要
Journal Title(alt): Journal of International Student Center, Hokkaido University
Volume: 10
Start Page: 34
End Page: 57
Abstract: 小論は、『日本語會話讀本』(以下『讀本』)と南満洲教育会教科書編輯部編纂教科書との比較を通して、その参照元となった教科書を推定し、併せて『讀本』の性格を再考しようとしたものである。比較考察の結果、『讀本』は南満洲教育会の仮名遣い法に則って編纂されたものであり、中国語対訳の存在、構成、符号の使い方等から南満洲教育会編纂教科書のうち『速成日本語讀本(上)』が参照元として推定された。また、この対照から『讀本』の性格として、1)宣撫工作(特に従軍宣撫)に対応する"速成"教科書であること、2)先行中国語教科書を借用・改変することにより敵方の言語の教科書の枠組みを借りるという"皮肉な"性格をもつこと、3)この二つの流れを統一できなかったため、後に視覚的プロパガンダの道具という性格が打ち出されてくること、の三つを提示した。最後に、今後の課題として、宣撫班の教科書編纂方針の再考、『讀本』作成構想に於ける『速成日本語讀本』の関わり方の考察、他の先行教科書との対照研究の必要性の三つを挙げた。
This paper investigates, through a comparison with textbooks edited by the South Manchurian Society of Education (SMSE), the origin and characteristics of the "Nippongo Kaiwa Tokuhon (Reader for Japanese Conversation)" edited by the Japanese Military Placation Squad. Through this comparison, it was found that this textbook was edited according to the rules for the use of SMSE kana; the existence of a Chinese translation, and the structure as well as the usage of symbols show that "Sokusei Nippongo Tokuhon (Short-Course Reader in Japanese)", the first book, is thought to be the origin based upon "Nippongo Kaiwa Tokuhon" among the textbooks edited by SMSE. Furthermore, this comparison found the following three characteristics of "Nippongo Kaiwa Tokuhon": 1) it was a short-course textbook suitable for placation activities, especially those held with a military unit. 2) it was "ironic" that it borrowed its framework from textbooks of Chinese (an enemy at that time). 3) it served as a "visual propaganda" tool afterwards, because the above two points were contradictory as a language-textbook. Finally, as future research issues, re-consideration of the editorial policy of Placation Squad textbooks, the influence of "Sokusei Nippongo Tokuhon" on "Nippongo Kaiwa Tokuhon", and a comparison with other textbooks are needed
Rights: 本論文51ページの図版は、東京都立中央図書館特別文庫室、並びに(株)緑蔭書房より掲載許可を取得したものである。無断使用禁止
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/45660
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Submitter: 中村 重穂

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