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論文に於ける「だ」と「である」の選択条件に関する試行的考察

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Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/45684

Title: 論文に於ける「だ」と「である」の選択条件に関する試行的考察
Other Titles: A pilot study on the usage of "da" and "dearu" in an academic paper
Authors: 中村, 重穂1 Browse this author →KAKEN DB
Authors(alt): Nakamura, Shigeho1
Keywords: 「だ」
「である」
論文
文章表現指導
Issue Date: Dec-2009
Publisher: 北海道大学留学生センター
Journal Title: 北海道大学留学生センター紀要
Journal Title(alt): Journal of International Student Center, Hokkaido University
Volume: 13
Start Page: 78
End Page: 97
Abstract: 小論は、日本語の論文に於ける「だ」と「である」の選好状況をアンケート調査によって調べた上で、その選択条件を考察したものである。調査・考察の結果、基本的に論文では「である」が用いられ、特に、段落の順序構造を示す、書き手が強調したい部分を含む、先行内容を承ける指示詞を含む述部、例示表現を含む、文末に一定の述定成分を要求する表現が先行する、「名詞1であるという名詞2」や「名詞/ナ形容詞であると動詞」の構造内、モダリティ表現の後ろという七つの特徴を持つ文では「である」が選好されることが解った。また、「だ」は、文末に現れる「だろう」、「だ」を構成要素として含む文末表現、書き手や引用文の話し手の主観性が反映されている箇所に現れることが観察された。これらによって文章表現指導の際の一定の規則は提示し得たと考えられるが、さらなる妥当性の検証と新たな条件の解明、及び"混用文体"指導の適否やその技術的可能性の追究が必要になると考えられる。
This paper examines the usage of "da" and "dearu" in a Japanese academic paper based on a questionnaire. The results of this research found that "dearu" is mainly used in an academic paper. Also with regard to "dearu", the following seven usages were found: 1 presenting each sequence of paragraphs, 2 including the part that the writer emphasizes, 3 predicate including a demonstrative of precedent content, 4 including the word showing an example, 5 preceding an expression that demands a certain descriptive element, 6 in the structures of "noun1 + dearu to iu + noun2" or "noun/na-adjective+dearu to+verb", 7 after a modality-expression. On the other hand, "da" is observed in "daroo" as the final part of a sentence including "da" as a structural element, and the part which reflects the subjectivity of a writer or a speaker of a quotation. Based on the above results, a number of rules pertaining to the instruction of written Japanese are presented. However, the validity of these rules, as well as other possible usages should be examined in more detail. Also, the possibility of instruction using "mixed-styles" and its pedagogical techniques should be further investigated.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/45684
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Submitter: 中村 重穂

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OAI-PMH ( junii2 , jpcoar )


 

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