HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University >
第114号 >

自閉症スペクトラム障害における文脈にもとづく表情認知過程

Files in This Item:
05Hidaka.pdf2.63 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/b.edu.114.101

Title: 自閉症スペクトラム障害における文脈にもとづく表情認知過程
Other Titles: Does Autism Spectrum Use the Context for Recognition of Facial Expression?
Authors: 日高, 茂暢1 Browse this author
Authors(alt): Hidaka, Motonobu1
Keywords: 自閉症スペクトラム障害
社会的認知
表情処理
文脈効果
事象関連電位
Autism-Spectrum Disorders: ASD
Social Cognition
Facial Expression Pro cessing
Contexts Effects
Event-Related Potentials: ERPs
Issue Date: 27-Dec-2011
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究院
Journal Title: 北海道大学大学院教育学研究院紀要
Volume: 114
Start Page: 101
End Page: 121
Abstract: 【要旨】発達障害の一つである自閉症スペクトラム障害 (Autism-Spectrum Disorders: ASD) は,社会性の質的な障害を特徴の1 つとして有する。ASD における非定型的な表情認知が社会性の障害の背景として指摘されてきた。一方,実験場面において比較的良好な表情認知成績を示すASD の知見がある。そのため,ASD の非定型的な表情認知を検討するために,実験場面と日常場面における表情処理の差を考えることが重要である。日常場面で他者の情動状態を推測するとき,最適な解は表情処理だけでは得られない。場面に適切な表情の意味処理を行うために,場面情報から表情の情動的意味処理を促進する文脈的情報が抽出される必要がある。本稿では,ASD における表情認知の問題を,視覚的物体認知における大細胞系視知覚の知見をもとに,表情処理を促進させる文脈の問題として検討する。定型発達とASD における場面情報と表情認知の研究を比較し,ASD における文脈にもとづいた表情認知の問題を示した。
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/48187
Appears in Collections:北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University > 第114号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University