Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of International Media, Communication and Tourism Studies / Research Faculty of Media and Communication >
メディア・コミュニケーション研究 = Media and Communication Studies >
66 >
Une contextualisation du Cadre européen commun de référence pour les langues au Japon : compte-rendu d'une expérience pédagogique menée à l'université du Hokkaido
This item is licensed under:Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.1 Japan
Title: | Une contextualisation du Cadre européen commun de référence pour les langues au Japon : compte-rendu d'une expérience pédagogique menée à l'université du Hokkaido |
Other Titles: | 「日本における『ヨーロッパ言語共通参照枠』の文脈化 : 北海道大学の入門レベル学生への教授経験をもとに」 |
Authors: | Jégonday, Nicolas1 Browse this author |
Authors(alt): | ジェゴンデ, ニコラ1 |
Issue Date: | 31-Mar-2014 |
Publisher: | 北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院 |
Journal Title: | メディア・コミュニケーション研究 |
Journal Title(alt): | Media and Communication Studies |
Volume: | 66 |
Start Page: | 73 |
End Page: | 81 |
Abstract: | 『ヨーロッパ言語参照枠』(CEFR)は外国語教員の教授法の考え方や実践を刷新する主要なファクターと今では考えられている。しかしながらヨーロッパのCEFRは、元々は、地理的政治的状況からいっても学習の文化からいってもヨーロッパからはかけ離れた教育状況において、言語教育のアクターを自らの実践についての省察へと誘うものである。北海道大学のフランス語学習初心者への教育の経験によって、行為の観点、複言語能力、異文化間能力といったCEFRの幾つかの方向性が、日本の一大学におけるフランス語教育に適合しうることが明らかになる。 |
Rights: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.1/jp/ |
Type: | bulletin (other) |
URI: | http://hdl.handle.net/2115/55142 |
Appears in Collections: | メディア・コミュニケーション研究 = Media and Communication Studies > 66
|
Submitter: Nicolas Jégonday
|