HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University >
第120号 >

コルチャックの孤児院ドム・シエロットの設立と歴史的背景

Files in This Item:
AA12219452_120_53-81.pdf1.84 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/b.edu.120.53

Title: コルチャックの孤児院ドム・シエロットの設立と歴史的背景
Other Titles: Establishment of Korczak’s orphanage Dom Sierot and Historical Background
Authors: 大澤, 亜里1 Browse this author
Authors(alt): Osawa, Ari1
Keywords: コルチャック
ドム・シエロット
ワルシャワ
児童保護活動
孤児院
Korczak
Dom Sierot
Warsaw
activity of child care
orphan
Issue Date: 30-Jun-2014
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究院
Journal Title: 北海道大学大学院教育学研究院紀要
Volume: 120
Start Page: 53
End Page: 81
Abstract:  本稿の目的はヤヌシュ・コルチャックが院長を務めた孤児院ドム・シエロットの設立過程について,当時ロシア支配下にあったポーランドワルシャワの児童保護活動の文脈の中に位置づけながら明らかにすることである。本稿から以下の点が指摘できる。第一に,ドム・シエロット設立母体である“ 孤児救済” 協会は,ロシア革命以降,多数の民間団体が組織された時期に設立された。第二に,19 世紀後半から20 世紀初頭にかけて乳児施設*1 や保護施設*2,技 術教室*3 や裁縫教室*4 といった通所型施設が設立された。しかしこれらにおける部分的な保護ではなく,コルチャックは子どもの生全体を保障することが必要だと考えドム・シエロット設立に関わるようになった。第三に,ドム・シエロットは当時のワルシャワの孤児院と比較して,子どもを理解しようとした点,子どもが主体的に,共同して生きることを目指した点,個の生活を保障しようとした点で特徴的である。 *1 乳児施設(zlobek)…両親が共働きあるいは何らかの理由で世話をすることができない貧困家庭の3歳までの乳幼児を日中預かる施設。 *2 保護施設(ochrona)…貧困家庭の3歳から7歳の幼児が通う施設で,様々な遊び以外に,年齢に応じて,読み書きや体操,宗教の勉強をした。 *3 技術教室(sala pozytecznych zajec)…貧困家庭の7歳から14歳の男子が通う施設で,大工,鍛冶,金具業,手工業といった職業教育の他,国語,算数,宗教などの一般教育が行われた。 *4 裁縫教室(szwalnia)…貧困家庭の7歳から14歳の女子が通う施設で,裁縫,料理,洗濯,アイロンがけといった家事仕事の他,体操,音楽,図画などの授業も行われた。
The purpose of this paper is to clarify the establishment process of orphanage Dom Sierot where Janusz Korczak served as the director in the context of the child protection activity of Warsaw that existed under the Russia rule at that time. The following points can be pointed out from this paper. First, “Aid for Orphan” society that founded orphanage Dom Sierot was established at the time when a lot of private societies were organized and started the relief of the poor. Since the Russian Revolution in 1905, the Russian pressur on private societies relaxed and it made easily to organize society. Secondarily, from the latter half of the 19th century to the 20th beginning of the century, a lot of institutions for the poor children and orphan, for example nursery, day care center for child, room of useful classes for boys and sewing room for girls were founded. However, these institutions could not secure all of the life of the poor children and orphan. Because Korczak thought that it was necessary to support their all of life, he was engaged in the establishment of orphanage Dom Sierot. Thirdly, it can be said that Dom Sierot feature in the following points compared with the orphanage in Warsaw at that time. The first point was to have tried to understand the child. The second point was to have aimed that the child can live independently and cooperatively. The third point was to have tr ied to secure the private life of the child.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/56425
Appears in Collections:北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University > 第120号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University