HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Communication in Science and Technology Education and Research Program : CoSTEP >
科学技術コミュニケーション = Japanese Journal of Science Communication >
21号 >

サイエンスカフェ・サイエンスツアーを組み合わせた社会科学系学部生への正課外自然科学教育実践

Files in This Item:
6_shinjoe_79-87.pdf2.88 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/79323

Title: サイエンスカフェ・サイエンスツアーを組み合わせた社会科学系学部生への正課外自然科学教育実践
Other Titles: Practice of Extracurricular Natural Science Education for Social Science Undergraduates Using the Combination of Science Cafe and Science Tour
Authors: 新正, 裕尚1 Browse this author
榎, 基宏2 Browse this author
大久保, 奈弥3 Browse this author
阿部, 弘樹4 Browse this author
Authors(alt): SHINJOE, Hironao1
ENOKI, Motohiro2
OKUBO, Nami3
ABE, Hiroki4
Keywords: 大学
科学教育
サイエンスカフェ
サイエンスツアー
正課外教育
University
Science education
Science Cafe
Science Tour
Extracurricular education
Issue Date: Jun-2017
Publisher: 北海道大学 高等教育推進機構 オープンエデュケーションセンター 科学技術コミュニケーション教育研究部門(CoSTEP)
Journal Title: 科学技術コミュニケーション
Journal Title(alt): Japanese Journal of Science Communication
Volume: 21
Start Page: 79
End Page: 87
Abstract: 社会科学系の学部のみを有する私立大学の学部学生向けに,サイエンスカフェ,サイエンスツアーを組み合わせた正課外の自然科学教育を5年間にわたり学内の資金援助を得て組織的に行った.資金援助終了後は経常経費内で取り組みの継続を模索している.これらの取り組みは,正課での自然科学教育が縮小する傾向のある中で,社会科学系専攻の学生の科学リテラシーの向上と科学への興味の涵養を目指すものである.一部の参加学生はイベントに積極的に取り組み,提示された話題, 見学内容を自らに関連した問題として捉えることができた.
Rights: We organized extracurricular natural science education that combines science cafe and science tour for undergraduate students of private university with only social science-related faculties. These events were carried out with financial assistance from the university for five years. After completion of financial assistance, we are considering continuing our efforts within ordinary expenses. Under the circumstances where science education in the curriculum is decreasing, it aims to improve the scientific literacy of students of the social sciences majors and to cultivate interest in science. Some participants aggressively worked on these events and were able to grasp the presented topics and the contents of the cafe and tour as issues related to themselves.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/66324
Appears in Collections:科学技術コミュニケーション = Japanese Journal of Science Communication > 21号

Submitter: 『科学技術コミュニケーション』編集委員会

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University