HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University >
第132号 : 間宮正幸教授退職記念号 >

「体験としての自閉症スペクトラム障害」の描出 : 対話を研究方法として用いたことを中心に

Files in This Item:
030-1882-1669-132.pdf1.69 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/b.edu.132.25

Title: 「体験としての自閉症スペクトラム障害」の描出 : 対話を研究方法として用いたことを中心に
Other Titles: Drawing the Self Experiences of Individuals with Autism Spectrum Disorder : Focusing on using dialogue as research method
Authors: 木谷, 岐子1 Browse this author
Authors(alt): Kiya, Michiko1
Keywords: 対話
自閉症スペクトラム障害
内的体験
自己
dialogue
autism spectrum disorders
internal experiences
self
Issue Date: 30-Aug-2018
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究院
Journal Title: 北海道大学大学院教育学研究院紀要
Volume: 132
Start Page: 25
End Page: 44
Abstract: 本研究論文では,筆者が2017年3月に北海道大学に提出した,博士学位論文を,北大教育臨床心理学講座が培ってきた知識や技術の成果の一つと位置付け,その中に“apprivoiser”すなわち,「絆を創る」ことの重要性がどのように生かされていたのかについて,検討する。筆者の博士学位論文は,当事者の内的体験から自閉症スペクトラム障害を描出することを試みるものであった。調査方法として「自分」という意識の様相を,「対話」によって語り出してもらった。そのために筆者が行った工夫や配慮について改めて検討した。検討の結果として,協力者の語りに内包される本質的な意味を捉えるためには,「対話」に,調査者自身の自己を深く関わらせていく,共同作業としての調査が必須であったことを述べた。
The author submitted a doctoral dissertation to Hokkaido University in March 2017. The author has positioned this doctor dissertation as one of the results of knowledge and technology cultivated by Hokkaido University Educational Clinical Psychology Course. In this research paper, I will examine how“apprivoiser”, that is,“creating knot”was made use of in my thesis dissertation. My doctor thesis attempt was to try to visualize autism spectrum disorders from the internal experiences of the parties. As a research method, the author asked the research collaborator to talk about the aspect of consciousness of“myself”by“dialogue”. I reconsidered the idea and consideration I made. As a result of the examination, the author considered the attitude to deeply involve the investigator's self to“dialogue”in order to capture the meaning of the narrative of the research collaborator.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/71464
Appears in Collections:北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University > 第132号 : 間宮正幸教授退職記念号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University