HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University >
第132号 : 間宮正幸教授退職記念号 >

学校現場における,生徒の衝動的不適応行動抑止の一考察

Files in This Item:
080-1882-1669-132.pdf1.63 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/b.edu.132.119

Title: 学校現場における,生徒の衝動的不適応行動抑止の一考察
Other Titles: An idea of procedure that represses inappropriate impulsive behavior of student at school
Authors: 高品, 孝之1 Browse this author
Authors(alt): Takashina, Takayuki1
Keywords: 衝動性
虐待
禁止令
拮抗禁止令(ドライバー)
impulsive
abuse
Injunction
Driver
Issue Date: 30-Aug-2018
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究院
Journal Title: 北海道大学大学院教育学研究院紀要
Volume: 132
Start Page: 119
End Page: 138
Abstract: 本稿の目的は,虐待など,親の不都合な養育態度を原因とする,生徒の衝動的な不適応行動を弱めていく試みである。方法は,学校の教科指導や特別活動などの学校資源を道具として使用していくものである。交流分析の考えでは,人間は人生脚本を幼児期後期に持つに至り,その脚本通りに人生を歩むとする。人生脚本は,幼児期初期に専ら母親から与えられる「禁止令」と幼児期行為に専ら父親に与えられる「拮抗禁止令(ドライバー)」の二つの働きによるものとされる。そして,ドライバーを一定に保つことで,禁止令からの衝動性を抑止することが出来るとされる。本研究は,学校資源によりドライバーに刺激を与えながら一定に保持し,禁止令から衝動性を弱める試みである。
The aim of this study it to restrain inadequate impulsive behavior of students in high school. When teacher often come into contact with such students, he understand that they were given Injunction‘Not existence’by their mothers' abuse action normally in earliest childhood. Injunction‘Not existence’give their children, that is to be students in high school, commands that kill themselves, hurt themselves, and kill others, hurt others through children's lives. Exactly some accidents that emerge as suicide, self-injury, quarrel with another students and so on, are happened in high school. Injunction is said to be covered with Driver that is given by their fathers normally. ‘Cover’means the effect that is to make Injunction weak. Injunction give out the imp-ulsive behavior. So If teacher provide student's Driver stimulus, Injunction is to be co-vered with, so be weaken impulsive behavior. Drivers is supplied stimulus by using resource of high school. We can think the way of using resource of high school to provide Driver stimulus in this study.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/71476
Appears in Collections:北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University > 第132号 : 間宮正幸教授退職記念号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University