HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Communication in Science and Technology Education and Research Program : CoSTEP >
科学技術コミュニケーション = Japanese Journal of Science Communication >
24号 >

科学技術コミュニケーションにおけるリスクコミュニケーションの位置づけ

Files in This Item:
JJSC24_6_tanemura.pdf913.42 kBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/86616

Title: 科学技術コミュニケーションにおけるリスクコミュニケーションの位置づけ
Other Titles: Positioning of Risk Communication in Science and Technology Communication
Authors: 種村, 剛1 Browse this author →KAKEN DB
Authors(alt): Tanemura, Takeshi1
Keywords: 科学技術コミュニケーション
リスクコミュニケーション
科学技術基本計画
参加 型テクノロジーアセスメント
Issue Date: 27-Dec-2018
Publisher: 北海道大学 高等教育推進機構 オープンエデュケーションセンター 科学技術コミュニケーション教育研究部門(CoSTEP)
Journal Title: 科学技術コミュニケーション
Journal Title(alt): Japanese Journal of Science Communication
Volume: 24
Start Page: 69
End Page: 81
Abstract: 本稿は,主に『科学技術基本計画』(『基本計画』)を対象として,科学技術コミュニケーション(SC)とリスクコミュニケーション(RC)の位置づけについて,概念分析を用いて整理することで,次のことを明らかにした.第一に1990 年代に実施されていた参加型テクノロジーアセスメントが『基本計画(第3期)』でSCに組み込まれた(6章).第二に,RC概念が登場した『基本計画(第4期)』では「社会と科学技術イノベーションの関係の深化」を背景に「RCも含めたSC」が文言として示された(7章).第三に『基本計画(第5期)』ではRCは「共創的科学技術イノベーション」の推進に資するものとされた(8章).SCとRCの関係を整理したことで『基本計画(第3期)』におけるRCと『基本計画(第5期)』に示されたRCは,その内容を大きく変えていることを示した.
In this paper, we focus on positioning of the science and technology communication (SC) and risk communication (RC) by mainly using “conceptual analysis” for the “Science and Technology Basic Plan” (“Basic Plan”). First, the Participatory Technology Assessment that was implemented in the 1990s was incorporated into the SC in the “Basic Plan (3rd Phase)”. Secondly, in the “Basic Plan (4th Phase)” in which the RC concept appeared, “SC including RC” was indicated as a wording on the background of “deepening the relationship between society and science and technology innovation”. Thirdly, in the Basic Plan (5th Phase), RC was considered to contribute to the promotion of “Cocreative Science and Technology Innovation”. By rearranging the relationship between SC and RC, RC in the “Basic Plan (3rd Phase)” and RC indicated in “Basic Plan (5th Phase)” showed that the content was greatly changed.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/72239
Appears in Collections:科学技術コミュニケーション = Japanese Journal of Science Communication > 24号

Submitter: 種村 剛

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University