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初回面接におけるクライエントの主観的体験の質的研究

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Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/75781

Title: 初回面接におけるクライエントの主観的体験の質的研究
Other Titles: A qualitative analysis of clients’ subjective experiences in the initial session
Authors: 草岡, 章大1 Browse this author
岩壁, 茂2 Browse this author →KAKEN DB
橋本, 忠行3 Browse this author →KAKEN DB
Authors(alt): Kusaoka, Akihiro1
Iwakabe, Shigeru2
Hashimoto, Tadayuki3
Keywords: クライエントの主観的体験
初回面接
期待
中断
質的研究
Clients’ subjective experiences
Initial session
Expectancies
Dropout
Qualitative research
Issue Date: Nov-2017
Publisher: 金剛出版
Journal Title: 臨床心理学
Journal Title(alt): Japanese journal of clinical psychology
Volume: 17
Issue: 6
Start Page: 840
End Page: 849
Abstract:  セラピーにおける初回面接の重要性は多様な理論に共通しているが,その初回面接でのクライエントの主観的体験を扱った研究は少ない。そこで,本研究では大学付属カウンセリングセンターに来談したクライエントの主観的体験について初回面接直後にインタビューし,質的研究法による分析を行った。その結果,【次への光が見えた】と【セラピーへの幻滅】という2つの上位カテゴリーが見出された。これらから,クライエントが成功と感じる初回面接の特徴として,素晴らしいセラピストとの出会い,クライエントの主体性や自発性の発揮,セラピーの結果への肯定的な確信,の3点が示された。一方で,失敗だと感じる初回面接では,状態や問題の悪化,セラピーへの失望や疑念の高まり,の2点の特徴がみられた。今後の臨床実践において,初回面接を含むセラピー初期に,クライエントが抱く期待と実際とのギャップを扱うことの重要性が示唆された。
 Although the importance of the initial session is well known in psychotherapy theories, few studies focus on clients’ subjective experience in this session. This study aims to understand clients’ subjective experiences in the initial session. The authors interviewed clients immediately after the initial session, and these interviews were then analyzed using qualitative research method. The following major categories were obtained: “Ray of Hope” and “Disillusionment to Therapy”. These results revealed three features of success for clients in the initial session: a) a wonderful encounter with the therapist, b) developing autonomy and spontaneity, and c) the conviction of a positive outcome. This study also found two features of failure: a) worsening of the problem and b) disappointment and mistrust toward therapy. These results suggest the importance of to work with gaps between clients’ expectancies and actual therapy they had felt.
Type: article
URI: http://hdl.handle.net/2115/75781
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Submitter: 草岡 章大

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