HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
社会教育研究 = Study of community education >
第37号 >

ハイランダー研究教育センターにおけるコミュニティ・リーダーの学び : ワークショップ ”Rage, Hope, and Community”の参与観察を通して

Files in This Item:
004-0913-0373-37.pdf2.4 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:http://hdl.handle.net/2115/76478

Title: ハイランダー研究教育センターにおけるコミュニティ・リーダーの学び : ワークショップ ”Rage, Hope, and Community”の参与観察を通して
Other Titles: On the cooperative learning of community leaders at Highlander Research and Education Center : A report of the participatory research of the Highlander workshop, "Rage, Hope, and Community"
Authors: 藤村, 好美1 Browse this author
Authors(alt): Fujimura, Yoshimi1
Issue Date: 27-Nov-2019
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究院社会教育研究室
Journal Title: 社会教育研究
Journal Title(alt): Study of community education
Volume: 37
Start Page: 23
End Page: 40
Abstract:  本稿では、2019年開催のワークショップ”Rage, Hope, and Community(怒り、希望とコミュニティ)”の参与観察をもとに、ハイランダーセンターにおける地域リーダー育成のためのワークショップの展開とそこでの地域リーダーたちの学びについて論じるとともに、ハイランダーセンターが90年近くにわたり脈々とコミュニティ教育の火を絶やさずに、力強く活動の輪を広げている理由は何かを探る糸口としたい。  第一節では、ハイランダーセンターの設立の経緯と概要を紹介するとともに、ワークショップ開催が迫る中で突然の放火に見舞われたハイランダーセンターの被る試練の小史を振り返る。第二節では、2019年5月から6月にかけて開催されたワークショップ“Rage, Hope, and Community”の展開について、筆者の参与観察をもとに分析する。続く第三節において、ハイランダーセンターのワークショップの特徴を明らかにし、最後に、幾多の試練にみまわれながらもハイランダーの学びと実践が今日まで連綿と続いてきた秘密は何かを探って、まとめとしたい。
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/76478
Appears in Collections:社会教育研究 = Study of community education > 第37号

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University