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第14号 >

大都市の通級指導教室で社会性指導を受けている子どもたちの実態調査 : WISC-Ⅳプロフィール、自己理解、ソーシャルスキルの関連について

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050-1882-1707-14.pdf1.02 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:http://doi.org/10.14943/rcccd.14.23

Title: 大都市の通級指導教室で社会性指導を受けている子どもたちの実態調査 : WISC-Ⅳプロフィール、自己理解、ソーシャルスキルの関連について
Other Titles: Situations of children attending in resource rooms in large city in Japan : relationship between WISC-Ⅳ profile, self-understanding, social skills
Authors: 岡田, 智1 Browse this author →KAKEN DB
岡田, 克己2 Browse this author
森村, 美和子3 Browse this author
中村, 敏秀4 Browse this author
山下, 公司5 Browse this author
桂野, 文良6 Browse this author
Authors(alt): Okada, Satoshi1
Okada, Katsumi2
Morimura, Miwako3
Nakamura, Toshihide4
Yamashita, Koji5
Katsurano, Fumiyoshi6
Keywords: 通級による指導
ソーシャルスキル
自己理解
IQ
WISC-IV
Resource room
Social skills
Self-understanding
WISC-Ⅳ
Issue Date: 25-Mar-2020
Publisher: 北海道大学大学院教育学研究院附属子ども発達臨床研究センター
Journal Title: 子ども発達臨床研究
Journal Title(alt): Annual Report of Research and Clinical Center for Child Development
Volume: 14
Start Page: 23
End Page: 31
Abstract:  本研究では、小集団によるソーシャルスキル指導を展開している大都市にある4か所の通級指導教室に通う子どもたちの実態を調査した。調査内容は、通級時間数、知的水準及びWISC-Ⅳ指標得点プロフィール、在籍学級の担任評定によるソーシャルスキルの状態である。また、通級指導教室の担当は、通級における児童の学ぶべき課題の自己理解の程度を評定した。182名の児童の情報が収集された。結果として、通級での1学期の学ぶべき課題の自己理解の状態が、学期末の在籍学級のソーシャルスキルの状態に影響していることが示された。また、通級児童のある一定数は知的に高いGiftedの水準におり、認知プロフィールの偏りも大きく、twice exceptional(2E)への対応の必要があることが示唆された。考察では、これらの結果をもとに、今後の通級による指導の在り方、そして、研究上の課題を議論した。
This study investigated the levels of social skills of the children and their association with time spent in resource rooms, children's level of self-understanding and IQ/cognitive profile. Data were collected from 182 children who attend four resource rooms in a large city in Japan. The results revealed that children's level of self-understanding and, relatively weaker scores of WMI/PSI than VCI/PRI in WISC-Ⅳ were related to social skills states. The wide distribution of cognitive profiles and a certain number of children with high intellectual ability indicate the needs for twice exceptional children. In conclusion, we discussed the future of the education in resource rooms for children with developmental disabilities.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/77559
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OAI-PMH ( junii2 , jpcoar )

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