Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University >
第138号 >
葛藤を抱えた青年の親子関係変容プロセスと家族規範意識について
Title: | 葛藤を抱えた青年の親子関係変容プロセスと家族規範意識について |
Other Titles: | The process of parent-child relationship transformation and family norms in conflicted adolescents |
Authors: | 吉武, もにか1 Browse this author | 渡邊, 誠2 Browse this author |
Authors(alt): | Yoshitake, Monika1 | Watanabe, Makoto2 |
Keywords: | 心理的離乳 | 親子関係 | 分離と再接近 | 家族規範 | Psychological weaning | Parent-child relationship | Separation and re-approach | Family norms |
Issue Date: | 25-Jun-2021 |
Publisher: | 北海道大学大学院教育学研究院 |
Journal Title: | 北海道大学大学院教育学研究院紀要 |
Journal Title(alt): | Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University |
Volume: | 138 |
Start Page: | 293 |
End Page: | 328 |
Abstract: | 親との間に強い葛藤を抱えた青年が,親と空間的に分離することで親子関係に改善がみられるかということを,4名の20代青年に対するインタビュー調査を行い,その質的データを用いて検討した。そして青年の心理的離乳を,「家族に対する規範意識の変容」という観点から考察した。その結果,家族の多様性に寛容になることが親子関係を再構築するきっかけとなり得ること,親との交流に起因する不快な感情に対処する術を身につけるための支援や,親と物理的心理的に距離を取るための具体的支援が有効たり得ること,の二点が示唆された。 | We conducted interviews with four adolescents in their twenties and used qualitative data to examine whether spatial separation from parents improves the parent-child relationship in adolescents who have strong conflicts with their parents. The psychological weaning of the adolescents was examined from the perspective of "transformation of normative consciousness toward the family". The results suggest that tolerance of family diversity can be a catalyst for rebuilding the parent-child relationship, and that support to learn how to cope with unpleasant feelings caused by interaction with parents and concrete support to physically and psychologically distance oneself from parents can be effective. |
Type: | bulletin (article) |
URI: | http://hdl.handle.net/2115/82166 |
Appears in Collections: | 北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University > 第138号
|
|