HUSCAP logo Hokkaido Univ. logo

Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Communication in Science and Technology Education and Research Program : CoSTEP >
科学技術コミュニケーション = Japanese Journal of Science Communication >
33号 >

高校生と行った「環境カフェふくしま」の実践活動

Files in This Item:
jjsc33_p029-048_Asano.pdf8.61 MBPDFView/Open
Please use this identifier to cite or link to this item:https://doi.org/10.14943/108263

Title: 高校生と行った「環境カフェふくしま」の実践活動
Other Titles: Practical Activities at “Kan-kyo Cafe Fukushima” with High School Students
Authors: 浅野, 希梨1 Browse this author
種村, 剛2 Browse this author →KAKEN DB
Authors(alt): ASANO, Kiri1
TANEMURA, Takeshi2
Keywords: 環境カフェふくしま
国立環境研究所
福島地域協働研究拠点
中等教育機関との連携
Kankyo-café Fukushima
National Institute for Environmental Studies
Fukushima Regional Collaborative Research center
Collaboration between a research institute and a secondary educational school
Issue Date: Sep-2023
Publisher: 北海道大学 高等教育推進機構 オープンエデュケーションセンター 科学技術コミュニケーション教育研究部門(CoSTEP)
Journal Title: 科学技術コミュニケーション
Journal Title(alt): Japanese Journal of Science Communication
Volume: 33
Start Page: 29
End Page: 48
Abstract: 2021(令和3)年度,筆頭筆者は国立環境研究所福島地域協働研究拠点(以下,福島拠点)で「環境カフェふくしま」を月1回程度の頻度で定期的に企画・実施した.筆頭筆者は「環境カフェふくしま」を「環境課題にアプローチする感覚(センス)を育むプログラム」と位置づけ,福島県立安積黎明高等学校の生徒8名と対話によって環境課題を学び,考えるプログラムとして企画した.2022年3月には,活動のまとめとして活動報告会を開催した.本稿は,「環境カフェふくしま」の実施概要と対話を通じた学び合いの場としての成果について述べる.
FY2021, Kankyo-café Fukushima, which produced by National Institute for Environmental Studies (NIES) Fukushima Regional Collaborative Research Center (FRECC), was held almost once a monthon a regular basis. First author positioned “Kankyo-café Fukushima” as a program to develop the sense of approach to environmental issues and planed the program to learn and think aboutenvironmental issues through dialogue with 8 students on Fukushima prefectural Asakareimei highschool. In 2022 March, we held the Kankyo-café Fukushima activity Report Meeting to summarizeour activities. This report describes results and achievements of the program as a place for learning through dialogue.
Type: bulletin (article)
URI: http://hdl.handle.net/2115/90446
Appears in Collections:科学技術コミュニケーション = Japanese Journal of Science Communication > 33号

Submitter: 『科学技術コミュニケーション』編集委員会

Export metadata:

OAI-PMH ( junii2 , jpcoar_1.0 )

MathJax is now OFF:


 

 - Hokkaido University