Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
臨床心理発達相談室紀要 = Bulletin of Counselling Room for Developmental and Clinical Needs >
第6号 >
公認心理師・臨床心理士養成課程における社会正義を実現するためのコンピテンシー養成を目指した授業実践
Title: | 公認心理師・臨床心理士養成課程における社会正義を実現するためのコンピテンシー養成を目指した授業実践 |
Other Titles: | Practical Implementation of Courses Aimed at Fostering Competencies to Achieve Social Justice in Training Programs for Certified Public Psychologists and Clinical Psychologists |
Authors: | 井出, 智博1 Browse this author →KAKEN DB | 蔵岡, 智子2 Browse this author | 笠井, 萌乃3 Browse this author | 鍋田, 彩菜4 Browse this author | 西原, 大樹5 Browse this author | 大平, 明人6 Browse this author |
Authors(alt): | Ide, Tomohiro1 | Kuraoka, Tomoko2 | Kasai, Moeno3 | Nabeta, Ayana4 | Nishihara, Taiki5 | Oohira, Akito6 |
Issue Date: | 19-Mar-2024 |
Publisher: | 北海道大学大学院教育学研究院 臨床心理発達相談室 |
Journal Title: | 臨床心理発達相談室紀要 |
Journal Title(alt): | Bulletin of Counselling Room for Developmental and Clinical Needs |
Volume: | 6 |
Start Page: | 107 |
End Page: | 125 |
Abstract: | 従来、心理支援は個人の内面に焦点化する傾向が強く、社会的文脈を考慮し、さらにはそれに対して働きかけていこうとする意識や取り組みが欠けていた。海外では社会的文脈を考慮し、社会正義を実現するための心理支援者のコンピテンシーが重視されるようになっている中で日本でもそうした取り組みが求められるようになっている。こうした中で本稿では、心理支援者の養成課程において社会正義を実現するためのコンピテンシーに関わる教育・訓練がどのように行われ得るのかについての議論を整理するとともに、公認心理師・臨床心理士の養成課程における授業実践を基にしてその効果や課題を検討した。その結果、授業実践を通して、よりマクロな視点の取り組みの必要性は高まる一方で、そうした取り組みを実行することができるというコンピテンシーは十分に高まらないことが示唆され、検討の余地が残された。 |
Type: | bulletin (article) |
URI: | http://hdl.handle.net/2115/92159 |
Appears in Collections: | 臨床心理発達相談室紀要 = Bulletin of Counselling Room for Developmental and Clinical Needs > 第6号
|
|