Hokkaido University Collection of Scholarly and Academic Papers >
Graduate School of Education / Faculty of Education >
北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University >
第144号 >
インターセクショナリティ研究の動向と課題
Title: | インターセクショナリティ研究の動向と課題 |
Other Titles: | Trends and Issues in Intersectionality Research |
Authors: | 上山, 浩次郎 Browse this author →KAKEN DB | 野崎, 剛毅 Browse this author | 濱田, 国佑 Browse this author | 新藤, 慶 Browse this author |
Authors(alt): | Ueyama, Kojiro | Nozaki, Yoshiki | Hamada, Kunisuke | Shindo, Kei |
Keywords: | インターセクショナリティ | 教育の不平等 | ダイバーシティ | ブラック・フェミ ニズム | 批判的社会理論 | intersectionality | inequality in education | diversity | black feminism | critical social theory |
Issue Date: | 28-Jun-2024 |
Publisher: | 北海道大学大学院教育学研究院 |
Journal Title: | 北海道大学大学院教育学研究院紀要 |
Journal Title(alt): | Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University |
Volume: | 144 |
Start Page: | 199 |
End Page: | 222 |
Abstract: | インターセクショナリティ研究は,近年盛んに進められている反面,先行するインターセクショナリティ研究の適切な検討に基づいて取り組まれる研究は少ない。そこで本稿では,インターセクショナリティ研究の前史,インターセクショナリティ概念が提起された背景,これまでの社会学的なインターセクショナリティ研究における動向を検討することで,インターセクショナリティ概念の積極的な意義と課題を確認した。その結果,第1に,差別や不平等を把握する際に,属性の交差による新たな問題状況を見出せるようになったこと,第2に,インターセクショナリティが現状を批判的にみる新たな社会理論としての可能性を持つこと,そして第3に,理論と実践の結びつきから,実践的に有用な知見を導きうることが見出された。一方,研究方法が未だ発展途上であり,また,インターセクショナリティについての不十分な理解が新たな分断を生みかねないといった課題も見出された。 |
Type: | bulletin (article) |
URI: | http://hdl.handle.net/2115/92708 |
Appears in Collections: | 北海道大学大学院教育学研究院紀要 = Bulletin of Faculty of Education, Hokkaido University > 第144号
|
|